Hva er det som feiler ungdommen vår? Alltid hører jeg de sier: ”Vi er så lei, jeg kjeder meg slik…”
Jeg tenker tilbake på min egen ungdom. Vi, min generasjon, var så bevisste på at våre foreldre ikke kom til å forsørge oss resten av livet og vi tenkte fremover – hvordan vi skulle skaffe oss leilighet/hus, bil, platespiller med radio, tv og telefon – som det var venteliste på.
Mange hadde arbeid fra kl.0900 til kl.1700 og gikk på skole om kvelden.
Vi var opptatt av materielle goder, men det er ikke så rart – jeg tilhører den generasjon hvor toalett og bad ikke var selvsagt i hver leilighet. Alle unge har vel hørt om utedoen i gården og om offentlige bad? Frem til 1960 var bil en luksus som var forbeholdt de som hadde bruk for det – f. eks. til taxi eller legen!
Selv om det kom bil i gården, så var ikke det noe som unger ble skysset hit og dit med. Barn og unge syklet eller gikk. Nei, bilen var en alvorlig sak til viktig bruk.
TV sendte prøvebilde og barn kunne leke trygt ute.
Mange av dagens ungdom er så ”matleie”! Og det er vel ikke så rart?
De er vokst opp i et samfunn med bruk og kastmentalitet og de aller fleste ser tomheten i å skifte salong etter motens svingninger – og hvor klær blir utdaterte før de blir utslitte.
Vi har fratatt barn/unge alle muligheter til å nå så langt som evnene deres rekker.
En barneskole med lek og fjas. Unger er ”trekkpapir” og kan ta til seg hva som helt! De vil lære! Pugge gangetabeller og alfabetet. En 8 åring sa: Vi lærer ingen ting viktig – hvorfor leser ikke frøken fra Grimberg?
Så er det ungdomsskole med ”minimalt” med lekser, og de blir ikke engang belønnet med en karakter når de gjør sitt beste!
Videregående allmennfag – alle skal gjennom kverna – for det finnes nesten INGEN lærlingplasser og det er knapphet på skoleplasser i praktiske fag. For de praktiske linjene koster atskillig mer enn allmennfag!
Og ungdommen vil gjerne underholdes – og kvaliteten på underholdningen er delvis av tvilsom kvalitet. (Ta en titt på barne- el. ungdoms TV!)
Min påstand er: Vi passiviserer ungdommen – lar de råtne på rot i et skolesystem som bare passer et fåtall. Vi lærer dem ikke engang å arbeide. Ungdommen opplever dag etter dag at de mislykkes og kjenner avmakt for at ingen har bruk for dem.
Ikke skyt på det pedagogiske personale – for hvordan kan de klare tilpasset undervisning? Det er 45 minutter til rådighet og 30 elever som trenger hjelp?
Ungdommen eksperimenterer med alkohold, kjemiske stoffer og mange ser ikke vitsen i å tenke på å leve et langt liv – og begynner å røke tidlig.
Vi hadde en fremtid å se frem mot.
Men hva tilbyr vi de unge i dag?

52 kommentarer In " HVORFOR ER DAGENS UNGDOMMER SÅ tilsynelatende LATE? De kjeder seg alltid… "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
mai 9th 2006 at 2:32 pm
Jeg er enig med deg, og jeg syns det er bra at du presiserer at det er ikke ungdommen som er for late fordi vi ikke gidder noe, men fordi vi har så dårlige muligheter i forhold til vår tidsalder.
Jeg kjeder meg også, men jeg tror det er mer av latskap. Jeg er ikke den som hyler høyt hvis internetten ikke funker (som er en veldig daglig ting) eller hvis mobilen min klikker. Klokke bruker jeg kun hvis jeg har jobbdag, eller må rekke noe. Nå skal det sies at jeg har hylt til pcen min en gang den ikke ville virke, og det var da jeg måtte sende melding til mamma (vi bor 120 mil unna hverandre) for hun hadde fått hjerteinfarkt.
Ellers så kunne jeg klart meg godt uten alle disse nymotens greier, utenom mp3 spiller, for jeg synes det er så kjedelig å gå:) Har ikke orket å ta lappen
hehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 9th 2006 at 2:41 pm
Tja, det finnes nok en god del umotiverte ungdommer som ikke har godt av at det blir sydd puter under armene deres. Jeg opplever heldigvis også at det finnes en sunn porsjon med fremtidsrettede og engasjerte mennesker. Er jo selv ungdom, men har alltid hatt litt ekstra ansvarsfølelse. Har nok mye med oppdragelsen å gjøre.
Den største forskjellen fra når “dere” var unge, er nok at dagens ungdom krever,og blir, hørt og sett. Før i tiden betydde høyere alder automatisk mer respekt. Nå er respekt et flytende begrep som mer eller mindre blir misbrukt.
Vår genereasjon må hele tiden omdefinere våre egne rammer. Vi blir overeksponert for idoler og kjendiser i alle medier. På den annen side blir vi utfordret med helsenyheter som skremmer oss til hypokondriske tilstander.
Søppelkulturen og hovedstrømsmedia (VG, dagbladet) settes for mye pris på slik det er i dag. Jeg tror det vil komme en endring. Lavkulturen vil alltid finnes og tilbes av storparten, men forhåpentligvis vil det også finnes mennesker som setter pris på intellektuell utvikling og den ekte Respekten for livet. Jeg spår at det vil settes mer og mer ære i å faktisk kunne ting. Noe 94-”revolusjonen” klarte å sette en liten stopper for.
Nordmenn må lære seg å sette pris på evner, og slette janteloven. Ikke gjøre folk så like som mulig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 9th 2006 at 3:07 pm
Grunnlaget for at ungdommene er så late i dag er jo først og fremst at foreldrene syr puter under unga sine, dem får alt plassert i fanget, mange trenger ikke en gang jobbe for ukepengene sine og da sier det seg selv at man tror at ting detter ned i fanget på en.
Mange foreldre bruker tv, playstation og internett/pc spill som barnevakt til unga sine i dag og det er helt forferdelig.
Unger sitter jo i vogna til dem er dobbelt så stor som vogna. Så f.eks på lørdag en unge som var minst 5 om ikke 6 år som satt i vogn og i kjeften hadde den smokk! Jeg tror jeg gapte bra da jeg gikk forbi kan du si hehe
Nei tror foreldre må bli flinkere til å lære ungene å sette pris på naturen, det å leke og ta ansvar helt fra dem er små, da først blir vi kvitt latskapen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 9th 2006 at 3:10 pm
# 1 NupiSnowJog
“Nå skal det sies at jeg har hylt til pcen min en gang den ikke ville virke, og det var da jeg måtte sende melding til mamma (vi bor 120 mil unna hverandre) for hun hadde fått hjerteinfarkt.” Vet du det forstår jeg godt at du misliker under slike forhold.
Jeg håper det er en stund siden slik at hun er begynt å komme seg igjen!
Jeg tror ikke vi som unge var perfekte, men vi hadde så mye å arbeide for……
God bedring til din mor.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 9th 2006 at 3:20 pm
For det første så har vi faktisk karrakterer på ungdomsskolen! På allmennlinja(som jeg går på) opplever jeg at alle i klassen min er der fordi de ikke vil nøye seg med å ha bare videregående utdanning. Det er kun ei som går der “ufrivelig” fordi hun ikke kom inn på førstevalget sitt.
Når det gjelder arbeid, kan jeg fortelle deg at nesten alle jeg kjenner har en jobb. Mange, deriblandt meg selv, har til og med to jobber som vi går til selv om vi også går på skole(og gjør det bra der) og spiller fotball eller lignende på fritiden.
Jeg vet ikke vor i landet du bor, men du må huske at det finnes flere typer ungdommer enn bare de du møter på Oslo vestkant!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 9th 2006 at 3:41 pm
#2 abstergo
“Ikke gjøre folk så like som mulig.”
Ja dette er en av hovedgrunnene til at så mange mislykkes i skolen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 9th 2006 at 4:32 pm
#3 Mina
“Grunnlaget for at ungdommene er så late i dag er jo først og fremst at foreldrene syr puter under unga sine, dem får alt plassert i fanget, mange trenger ikke en gang jobbe for ukepengene sine….”
Ja dessverre så er det rett det du sier – men jeg tror det har dypere årsaker også.
Foreldrene jobber seg i hjel med å skaffe seg totalt unødvendige saker og ting – og ungdommen ser ikke meningen i å leve et slikt tomt liv – tror jeg.
“….tror foreldre må bli flinkere til å lære ungene å sette pris på naturen….”
Ja – og ofte koster det absolutt ingen ting.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 9th 2006 at 4:38 pm
Først og fremst. Barna mangler totalt folkeskikk!
En ung dame arbeidet som førskolelærer. Hun holdt det ikke ut, sluttet og tok legestudiet.I studietiden arbeidet hun på pleiehjem.Hun sa: Kjempetøff jobb, men jeg forholder meg til 1 person om gangen.Blant 5-6 åringen hadde jeg 23 stykker som krevet min oppmerksomhet – samtidig.Ingen av disse hadde forståelse for at de måtte vente litt!
Barn er vant til å være sentrum for de voksnes oppmerksomhet – hvordan går det når de ikke lenger er sentrum, men en av mange?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 9th 2006 at 4:48 pm
#5 abneo
Så flott, du beskriver ungdom med tiltakslyst!
Ungdomsskolen her i nabolaget gir ikke karakterer i tysk – men det er kanskje et unntak? Ungdomsskoleeleven jeg snakket med var lei av å ikke bli tatt på alvor!
Ikke tro jeg klandrer ungdom – nei, jeg synes ungdommmen får dårlige livsbetingelser!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 9th 2006 at 5:59 pm
Ungdommen har nesten ikke utfordringer i dag, defor er det heller ikke i stand til ha normale bekymringer for voksenlivet, og ansvaret kommer ofte som et sjokk.
Langt på vei er de utfordringene man får under oppveksten, av elekstronisk art inne på gutterommet… I tillegg er alkohol blitt en alt for stor andel av en ungdoms liv…Alt dette utvikler og skaper angst for det normale i livet. Et liv som krever at man må takle utfordringer i større eller mindre grad daglig..Og helst uten å være påvirket av noen son helst, annet enn respekt for livet..
Lærlingeplasser var et ukjent begrep i min tid, man fikk seg arbeid, noe som ikke var vanskelig i min ungdom. Husker første jobben jeg hadde, at jeg var lite fornøyd med betalingen. Jeg såg jo at jeg gjorde de samme og snart mere en de veletablerte.
Så jeg gikk til sjefen med trussel om oppsigelse om det ikke skjedde noe med lønningsposen.
Og han lyttet, neste lønning var svært nær full lønn, men no var jeg lei… Jeg ville se verden, og ringte på “hyrekontoret” i Kristiansund. Uken etter var jeg i New York på tur om bord i en Wilhelsen båt, som gikk på statene østen..PÅ denne måten fikk jeg en tidlig forståelse av verden utenfor en bygd med bare bønder.
Vel hjemme etter et godt år, ble det litt mere skole….No var jeg 18 år og meget selvstendig…
Kameratene min som jeg forlot, var snart alle som en etablerte med familie. Dvs hus, kone, barn, bil og god jobb….og ingen av de var enda tyve år gamle …..
I dag bor ungdommen hjemme til de er over tredve og blir nervevrak bare ved å opne ytterdøren…
I min hjembygd gikk en far i fjord eller året før til sak i mot sin sønn. Han ville ha han ut av huset.. Faren vant, men jeg trur ikke sønnen er ute enda…og han vel snart 50 år no
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 9th 2006 at 6:10 pm
Jeg glemte å si at det er ikke undommen sin skyld at det har utviklet seg slik.. Det er faktisk folk på min alder som har ødelagst samfunnet og ungdommens mulighet til frie valg. Og dermed gi de mulighet til å lære selvstendighet og å ta ansvar tidlig i livet….
Tidlig i livet er et nøkkelord. Vi mennesker er skapt til å bli mere angsfulle for livet etter som tiden og årene går. Defor må man tidlig krøkes, og gis og lære ansvar. Og mulighet og frihet til å ta selvstendige valg tidlig i livet alene, uten at noen alltid skal stå over de å hakke på de hele tiden…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 9th 2006 at 10:16 pm
Husker min umgdom hvor mange av de ting man idag anser som en “absolutt nødvendighet” ikke en gang var oppfunnet.
Men, som DInamor sier, vi var aldri i beit for noe å gjøre. Og der hvor økonomi satte grenser, f.eks. ved en fotball, så laget vi den fordømte fotballen sjøl av filler og avispapir, sydd sammen med hyssing. (Nei, vi hadde ikke tape heller! )
Men fritidsbeskjeftigelse var aldri et problem og kjedsomhet aldri et tema!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 10th 2006 at 8:03 am
# 8
Det du skriver er dessverre rett – men skylden ligger ikke hos de “søte små”, men hos foreldregenerasjonen eller skal vi si besteforeldregenerasjonen som begynte med å gjøre livet så lett som mulig for sine barn.
De blir trillet i vogn, altså passivisert les # 3 Mina. Det er en god beskrivelse på hvordan barn blir “HOLDT NEDE” av foreldre….
Ha en fin dag.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 10th 2006 at 8:13 am
# 10 og 11 God morgen Sivert – ja du tar det på kornet som vanlig – Du er ingen “heimføing” som en eller annen forfatter har sagt! Artig å høre din histore.
“Derfor må man tidlig krøkes, og gis og lære ansvar” skriver du – som en skulle sagt det sjøle. Jeg mener at VI ØDELEGGER ungdommmen ved ikke å gi dem ansvar!
# 3 Mina skriver: “Unger sitter jo i vogna til dem er dobbelt så stor som vogna. Så f.eks på lørdag en unge som var minst 5 om ikke 6 år som satt i vogn og i kjeften hadde den smokk!”
Dette ser jeg hver eneste dag!
“Han ville ha han ut av huset.. Faren vant, men jeg trur ikke sønnen er ute enda…og han vel snart 50 år no
)”
Er det virkelig sant?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 10th 2006 at 8:22 am
# 12 God morgen Argus – med hjemmeværende mor ble det ingen barnehage på meg! Mange barnehager fratar barna initiativ fordi det er så organiserte og ferdiglagede aktiviteter, tror jeg.
Vi fikk plikter. Som 6 åring var det min jobb å skrubbe poteter til middagen.Du verden så viktig jeg følte meg – jeg gjorde noe ordentlig!
Nei kjedelig hadde vi det ikke.
PS.
Så du på svensk TV at de ga kaffedrikkeng skylden for benskjørhet?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 10th 2006 at 10:15 am
Hehe Hei Dinamor…
Ja, denne historien/namsrettssaken var å lese i Dagbladet etter å ha verset i andre mer lokal aviser. Jeg snappet opp historen på nettet i Brasil… og jeg fant den igjen NO på Google….Den er jo litt moro også
http://www.dagbladet….
Etter at jeg fikk vite hvem dette angikk, må jeg vel si ta jeg vet hvem vedkommende er også… I dag er nok mannen 49 eller så…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 10th 2006 at 10:30 am
tror at ungdommer flest lever ganske utsvevende og får ting kastet etter seg.Dette fører til at de blir møkk lei hverdagen.Etterhvert som ungdommer modnes finner de jo ut hva som er viktig for dem.vi må ikke bekymre oss så mye over dem.Ungdommen idag har mer tid enn sinee foreldr da de var på deres alder.I dagens samfunn tror jeg de fleste ender opp med jobben de vil ha,livssituasjon etter endt utdanning og nyter livet bedre både før og etter utdanning.Fremtiden er lys,kreativ og entusiastisk!!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 10th 2006 at 11:08 am
Les her Dinamor…
http://debatt.sol.no/...&conference=154&subcat=198
Menneskene på denne siden, og de lidelsene de kaver med, er bare TOPPEN AV ET ENORMT ISFJELL I NORGE…
Dette er et resultat av karierejag, barnehager, vanskjødsel og foreldreegoisme.
Man kan man langt på vei si at dette er sosialdemokratiets bakside, der helt andre verdier enn å ta seg av egen barna blir prioritert.
Når foreldre og politikkere skylder på tidsklemma blir jeg forbannet. Foreldre har ALDRI hatt bedre tid til å ta seg av barna sine før i historisk tid…
Det er bare snakk om vite at det ligger et ansvar bak å få barn.
Et ansvar som strekker seg litt lenger enn kaste de små i en barnehage tidlig morgenen, og fiske deopp igjen om kvelden.
Har barnet noe å spørre om blir det blnkt avvist, med klar beskjed om mamma og pappa trenger ro etter en hard arbeidsdag.. POOR DEVELS
Ha en tankefull dag…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 10th 2006 at 11:11 am
ÆSJA ,,,glemte å logge inn….du må plukke med frem
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 10th 2006 at 11:15 am
Vi kjeder oss, og det er foreldrenes våres sin skyld.Vi har ikke bedt om å bli født! Vi har krav og rettigheter vi også.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 10th 2006 at 1:20 pm
20 Kommentar fra lasseliten:
Vi kjeder oss, og det er foreldrenes våres sin skyld.Vi har ikke bedt om å bli født! Vi har krav og rettigheter vi også.
*********************************
Om du en dag skulle “våkne og oppdage at du også hadde plikter i livet, både som barn og ungom, vil kanskje kjedsomheten avtatt vesentlig.
Vær klar over at “krav og rettigheter” som du skriver er et tett samspill med plikter og ansvarsfølelse. Når dette er plass vil du også begynne å føle omsorg, ikke bare for dine egne i dag, men for venner og din egen familie som du skal stifte i fremtiden.
Om du føler egoisme i fra dine foreldre, er det bedre å bite tennene sammen og forbann deg selv på at slik vil du ikke ha det i ditt liv…
Ved å bare kreve og føle rettigheter har dere som familie tapt…
Jeg aner ikke hvem du, men ønsker at du skal tenke litt annerledes uten at du behøver å føle deg truffet…slik var det ikke ment..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 10th 2006 at 1:23 pm
# 16 Hei igjen Sivert – Håper inderlig at han stakkaren har fått seg et sted å bo….. Godt å le litt, selv om det egentlig ikke er til å le av….Morsom historie.
# 18
“Dette er et resultat av karierejag, barnehager, vanskjødsel og foreldreegoisme.”
Ja, det er synd på ungdommen som ikke føler seg elsket og verdsatt.
Jeg kjenner et foreldrepar som alltid “setter bort” ungene når de skal noe, butikkbesøk o.l.
Men det ser ikke bra ut for alderdommen med alle disse unge om drikker seg i hjel eller bruker kjemi slik at hjernen deres blir helt ødelagt.
En psykiatrisk sykepleier hevder at stoffmisbruk fører til angst og det som verre er….
Ja, vi tenker – altså er vi
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 10th 2006 at 1:25 pm
glemte selv å logge meg inn….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 10th 2006 at 1:27 pm
#20 lasseliten
“Vi kjeder oss, og det er foreldrenes våres sin skyld.Vi har ikke bedt om å bli født! Vi har krav og rettigheter vi også.”
Ja – men livet er veldig verdifullt!
Dessuten så er det ikke bare krav og rettigheter:Ikke glem PLIKTER!
Ha en fin dag – nyt ungdommen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 10th 2006 at 1:30 pm
Det beste jeg vet er å dra til mormor og morfar. De har fortsatt utedo, kun nrk på tv og det er noen kilometer til nærmeste nabo. Dette burde vel egentlig kvalifisere til tidenes kjedeligste ferie. Men det er det ikke. Det er de kuleste. Det er ikke noe som er så gøy som å leke “titten på hjørnet”, boksen går eller rett og slett sette opp en minirevy. Dette er ting jeg alltid har gjort sammen med mine søsken. Jeg har aldri kjeda meg i den forstand. Det har alltid vært noe å gjøre, det er bare det at noen ganger tar det litt tid å finne det festlige. Mine foreldre er av den typen som sendte oss ut etter at leksene var gjort, vi fikk se barnetv og that`s it. Og vi lekte, bygde hytter, underholdt naboene med dans og sang. Vi hadde det rett og slett helt fantastisk. Og slik er det enda, vi har akedager, skidager, familiemesterskap i yatzy, og vi skrus av tven på lørdagskvelden for å spille monopol.
Og fikk vi ikke den belønninga vi fortjete på skolen, fikk vi den hjemme. Hos oss var og er det sånn at ønsker du deg noe dyrt, sparer du. Har du fått deg jobb betaler du selv. Og er du flink på skolen får du igjen for det senere. jeg begynner å lure på om jeg egentlig skulle vært født et par tiår tidligere
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 10th 2006 at 1:45 pm
#25 hella85
“Det beste jeg vet er å dra til mormor og morfar. De har fortsatt utedo, kun nrk på tv og det er noen kilometer til nærmeste nabo. Dette burde vel egentlig kvalifisere til tidenes kjedeligste ferie.”
Nu ble jeg glad – tenk at det finnes slike besteforeldre i vår tid!
Du vet sikkert at du har minner som de aller fleste misunner det. Skikkelig eksotisk har du hatt det!
“Og er du flink på skolen får du igjen for det senere.”
Av alle de mennesker jeg har truffet er det ingen som har angret på at de skaffet seg skikkelig utdannelse.
“Jeg begynner å lure på om jeg egentlig skulle vært født et par tiår tidligere”
Neida du er født i akkurat passe tid – det er slike som DU som som videreføre de gode tradisjonene….
Ha en fin dag. Kjekt å vite at du finnes!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 10th 2006 at 1:48 pm
#26 takk dinamor… når jeg skrev begynte jeg å savne mormor, så jeg måtte skrive et brev til henne… De har nemlig ikke telefon heller.. Det er himmelsk å være der=)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 10th 2006 at 2:07 pm
# 27 hella85, så kjekt at du skriver – hos meg går det mest på e-mail. Og uten bredband er jeg litt lost! Og jeg er i bestemoralderen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 10th 2006 at 2:11 pm
du burde lese bloggen a trip down memory lane… det er min andre blogg om det jeg savner her som “voksen”, selv om jeg føler at de blir litt rart å kalle meg det siden jeg bare er 21
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 10th 2006 at 2:16 pm
# 29 Det vil jeg gjerne, men kan du være så snill å gi meg nr. Du vet slik som jeg har 9211 – for ellers klarer jeg ikke å finne deg….(Bestemorfakter)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 10th 2006 at 2:19 pm
http://www.vgb.no/101... det er forsida
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 10th 2006 at 5:09 pm
# 15 Dinamor
Skulle kaffe bevirke benskjørhet? Den syntes jeg hørtes “litt tynn” ut?
Riktignok drikker vi mye kaffe i Norge, men – det er jo et faktum at kvinner i langt større grad enn menn rammes av beskjørhet. Men kaffedrikkingen er vel sånn likelig fordelt?
Hva så med andre land, hvor det drikkes like mye kaffe som i Norge, men hvor benskjørhet ikke engang er tema?
Hva er det vi har mindre av i Norge enn andre steder? Rent umiddelbart ville jeg svare “sol”, hvilket bringer meg til å mistenke noe i forbindelse med D-vitaminet som også innvirker på vår evne til å ta opp andre viktige mineraler og vitaminer.
Igjen kan man stille spørsmål mht forskjellen mellom menn og kvinner? Er menn jevnt over mer eksponert for sollys enn kvinner? (Utearbeid o.a. ?)
Som du skjønner, spørsmålene er mange og svarene er få…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 10th 2006 at 7:10 pm
Hei Argus – leste det på SV1 teksttv. Mer enn 4 kopper kaffe om dagen førte til flere frakturer hos kvinner….
Jeg tenkte du ville undersøke dette siden du kan så mye om kjemi tilsatt mat og drikke – og kaffe er 4000? forskjellige stoffer, deriblant insektsdrepende midler….. (Huff, jeg drikker kaffe!)
I Skandinavia drikkes det mer melk enn noe annet sted på kloden, derfor skulle en tro at benskjørhet ikke var noe problem. Men jeg har også hørt at kalk fra melk ikke kan tas opp! Tror det var Lund universitet som påsto det! Rett eller feil – jeg vet ikke. Men jeg har aldri drukket melk og har veldig sterk benbygning. Men kaffekjerringer er det nok både i Norge og Sverige.
Kvinner rammes oftere enn menn av osteoporose fordi menn stort sett har et kraftigere skjelett.
“Som du skjønner, spørsmålene er mange og svarene er få…”
Ja, også tar det så lang tid før noe er skikkelig bevist. Jeg husker da de første signaler på at røking ikke var bra kom…..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 10th 2006 at 7:21 pm
Er enig med det om barneskolen. Men så kommer det med ungdomsskolen, og “minimalt” med lekser. Skulle dette være ironi? Håper det!
En gang hadde vi til sammen 8 innleveringer, eller skriftlige og muntlige prøver på 2 uker! Det var 2 hviledager det.
Så ikke kom her og si at ungdomsskolen er så lett. Neste uke skal vi ha prøve i 3 kapitler, som tilsammen er rundt 50 sider. Og hvor har du fått det fra at vi ikke får karakter? Vi får karakter i 90% av alle innleveringer. Og karakter på alle prøver.
Flott det siste du nevner. At de voksne har en del av skylden. Mange voksne er minst like late som dagens ungdom.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 10th 2006 at 7:26 pm
# 34 Det er muligens forskjell fra skole til skole, for de elevene jeg har snakket med påstår at det ikke blir gitt karakter i alle fag!
Jeg synes det er bra at dere lærer masse, for lærdom er lett å bære.
Min påstand er at det er VI – de voksne – som har skylden for at det er som det er. Jeg synes dessuten at det burde være bedre muligheter til å få lærlingplass. Det er ikke alle som liker å lese, men derimot lærer bedre ad praktisk vei.
Lykke til med det yrkesvalg du gjør her i livet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 10th 2006 at 7:32 pm
# 17 gneffel
“tror at ungdommer flest lever ganske utsvevende og får ting kastet etter seg.” Ja – der ser du det er de voksnes feil!
“Fremtiden er lys,kreativ og entusiastisk!!!!” Ja – la oss håpe at det blir slik.
Takk for du la inn en kommentar – jeg trodde jeg hadde svart alle, men det hadde jeg ikke….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 10th 2006 at 10:03 pm
# 33 Dinamor
Det du har lest om melk er nok dessverre korrekt. For å ta opp kalk fra melk, trenger vi et enzym sonm heter kasein.
Dette produseres naturlig i kroppen vår fra vi er unge, men etter 30 avtar produksjonen av kasein kraftig og det hjelper ikke hvor mye melk du drikker.
Ditt behov for kalk kan dekkes via tabletter eller “grønne grønnsaker”. Jo grønnere, jo bedre! Forøvrig har også D-vitaminet en betydning hva angår kroppens mulighet til å oppta kalk.
Dette med kaffe stiller jeg meg mer skeptisk til. (Som jeg allerde har kommentert)
Det er forøvrig stor forskjell på kokemalt og filterkaffe! (Filterkaffe går for å være langt tryggere enn kokemalt)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 10th 2006 at 10:08 pm
1960?
Det er jo et halvt århundre siden!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2006 at 8:32 am
Jeg har dratt opp barn i flertall selv, og kan med 100% sikkerhet si at har/føler ikke “ditt/dine” barn trygghet og støtte i alt de gjør…ABSOLUTT ALT… vil det skjære seg for barnet. Dette er NOE foreldrene selv MÅ VITE pga at barn har en innebygd/medfødd evne til å beskytte foreldrene. Defor forteller ikke barnet om sine problemer og følelser før foreldrene spør. Og det er ikke nok å spørre, fordrene må også som oftest vise til noe konkret, de ser eller føler, før de får barnet snakk..
Å være et barm beste venn, støtte og trygghet MÅ ikke forvekles med “TA UNNA” sitt egen barn. Dette siste vil garantert føre til BRÅK…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2006 at 8:00 pm
# 37 Argus – ja, er det ikke utrolig at dette ikke er bedre kjent (opptak av kalk fra melk)- jeg hørte det første gang i 1994!
Jeg syntes dette med kaffe var interessant, fordi jeg vet at flere “kaffekjerringer” har fått benskjørhet.
Ha en fin kveld.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 11th 2006 at 8:13 pm
#38 nalleballe
“Det er jo et halvt århundre siden!” Ja, 46 år er det siden 1960.
I 1978 bodde vi i en av norges største byer, men telefon fikk vi kun fordi vi hadde et barn, av og til, som måtte til lege – raskt. 28 år siden!
Min første datamaskin er fra 1991. 15 år siden!
Bredbånd kom for 2 år siden til vårt hus.
Derfor Nalleballe, de aller fleste mennesker i Norge har opplevet helt andre tider enn det som er vanlig i 2006.
Ha en fin kveld.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 12th 2006 at 11:01 am
Blir litt provosert av at folk sier at alle ungdommer nå for tiden får alt servert i hendene. Ukepenger og lignende. Jeg får mine 400-500kr i måneden av foreldrene mine, men for dette må jeg da stille opp til barnepass når det trengs, å gjøre husarbeid som forventes av meg. I tillegg sponser de meg med dyrt skolemateriell. (formgiving er dyrt). Men dette arbeider jeg for, og disse pengene er nok til at jeg klarer å spare opp om jeg trenger klær og slikt. I tillegg har jeg vaskejobb, og søker for harde livet etter deltidsjobb. Jeg har venner som får alt rett i hendene, men de fleste må jobbe for slikt selv. Jeg syns dagens samfunn og staten osv gjør det dårlig for oss unge. Vi har ikke råd til å flytte hjemmefra engang når vi har full jobb, rett og slett fordi utgiftene er så dyre. Billån, mat, bensin og lignende gjør at man rett og slett ikke kan overleve på lønna alene. Strømprisene gjør det så dyrt å bo for seg selv, at folk må bo hjemme til de er godt voksne og har en partner som også har full jobb. Da mener altså enkelte at “ungdommen i dag kan ikke å ta vare på seg selv, bor hjemme å snylter på foreldrene”. Har man noe valg?
Vi er nemlig ikke så late. Men samfunnet gjør det vanskelig for oss å være med på alt. Enten på du være sportsfanatiker, eller meget kristen. Da kan det gå deg godt i livet. Men vi normale uten slike fanatiske interesser, vi får bare dritt. Vi er liksom en skam for samfunnet fordi vi ikke er som de vil ha oss.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 12th 2006 at 1:04 pm
Det var dette med melk og opptak av kalk….
Selv om KU-melk innholder ca 300 ganger mere kalk enn morsmelk, er ikke menneskroppen i stand til å ta den opp i seg, viser det seg..
Egentlig inneholder kumelk mange fremmede stoffer som er beregnet på helt andre “dyr” Dyr som har helt andre måter å benytte seg av disse stoffene, slik at den menneskelige organismen ser på melk som et allergen.
Imunsystemet til oss mennesker, er IKKE begeistert for melk og en del melkeprodukter, og mange ender opp som allergikere som en direkte årsak av å drikke melk…
Samtidig brukes kumelk til å utvinne en del proteinrike stoffer som idrettsfolk, treningsnarkomane og kroppsbyggere bruker som muskeloppbyggende. Et av disse proteinrike stoffene heter Kasein, som også brukes som tilsetningsstoff i mange “matvarer”… Men der er flere og de har alle ulike egenskaper i måten de opptas i den menneskelige organisme…
Men som sagt, som kalkkilde er kumelk sannsynligvis verdiløs. Skandinaverne drikker desidert mest KU-melk i HELE verden, samtidig har skandinaverne de STØRSTE forekomstene av bensskjørhet i verden. Så her er nok en sammenheng. Barn mister også evnen til å nyttigjøre seg mange stoffer i morsmelk når naturen mener at de skal klare seg på annen mat.
http://www.mozon.no/a...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 12th 2006 at 1:13 pm
# 40 Dinamor
Saken har to sider:
På den ene siden er det mangelnde opplysning til folket om dettee med kalkopptak.
På den andre siden er det TInes markedsføring om at melk er sunt og at man anbefaler alle å drikke melk hver dag. Da tenker man nok på ungdom, men man unngår elegant å fortelle at dette ikke gjelder folk over 30.
Man vil jo selge mest mulig melk, må vite.
Jeg minnes utsagnet: “Hvis det var meningen at du skulle drikke melk så hadde mora di hatt jur!”
Selv kalver forlater jo melkedietten og går over til annet fòr ganske tidlig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 12th 2006 at 3:05 pm
Må bare påpeke at det er karakterer på ungdomsskolen, og det er langt fra minimalt med lekser. I hvert fall her jeg går.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 12th 2006 at 3:15 pm
Svar til Ravn88–
Er helt enig med deg….
Samfunnet snakker med to tunger til ungdommen..
Den ene “tungen” sier at myndighetene gjør alt for å legge til rette for dere ungdommer. Om det er arbeid eller skole.. så skal alltid umgdommen prioriteres blir det sagt.
Den andre “tungen” prøver å gjøre det så jævlig, og så vanskelig som snart overhode mulig for umgdommen..og det siste er sannheten..
Mange ungdommer som vil, har ikke en sjanse i havet, med det lovverket Norge har…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 14th 2006 at 3:50 pm
#42 Ravn88
“Vi har ikke råd til å flytte hjemmefra engang når vi har full jobb, rett og slett fordi utgiftene er så dyre. Billån, mat, bensin og lignende gjør at man rett og slett ikke kan overleve på lønna alene.” sier du -
Slik var det for oss også – men det var ventet at vi flyttet hjemmefra – og når vi flyttet mistet vi goder som bil, vaskemaskin m.m.
Jeg tror ikke ungdommen er lat, og du er et godt eksempel på ungdom med oppdrift, så jeg tror det kommer til å gå deg godt i livet.
Ellers vil jeg påpeke at jeg ikke mener ungdom er lat, bare tilsynelatende….
Så lykke til med forming – det høres ut som om du har funnet deg noen som kan bli et artig yrke.
# 46 viser for øvrig til hva Sivert skriver….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 14th 2006 at 3:52 pm
# 45 alexander8
Ja – det var godt å lese at dere har lekser – jeg tror det er stor forskjell på ungdomsskoler – og det er jo ganske skummelt?
Lykke til med leselesing…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 14th 2006 at 6:25 pm
Ja, det er riktig. Forskjellene er enorme. Kjenner selvfølgelig noen som har det langt “lettere” enn meg. Dessuten kan karkterkravene være forskjellige. En 6er på naboskolen skole må ikke nødvendigvis være en 6er på min skole, om du forstår….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
mai 14th 2006 at 6:33 pm
#49 alexander8
“Forskjellene er enorme. Kjenner selvfølgelig noen som har det langt “lettere” enn meg. Dessuten kan karkterkravene være forskjellige. En 6er på naboskolen skole må ikke nødvendigvis være en 6er på min skole, om du forstår….”
Vet du alexander8 – dette er noe av det som jeg synes er dobbelt skummelt! For det er urettferdig, ikke minst for de elevene som ikke lærer det de skal! Dette forplanter seg oppover i systemet, og hvordan skal det gå med det norske samfunnet som trenger mennesker med kunnskap?
Stå på – samfunnet trenger deg og de andre som jobber….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 5th 2006 at 12:19 pm
Ungdom er late. Fryktelig late, men det er curlinggenerasjonen over sin feil. De koster og koster og tror at barnearbeid er noe aldeles forferdelig. Nei, la barn og ungdom få lov å være til nytte. Da får de også arbeidsglede.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
juni 7th 2006 at 9:49 pm
# 51 – ja, jeg kan si meg helt enig med deg.
Den “kostingen” tror jeg ødelegger noe aldeles forferdelig.
Dessuten er det en av mine kjepphester at en må LÆRE seg å arbeide! Ordtaket “tidig krøkes, som god krok skal bli” mener jeg faktisk har allmenngyldighet i dag også.
PS.
Enten har du glemt å logge deg inn, eller så har du ikke blogg. Uansett – velkommen til min blogg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende