Bibelen i et nøtteskall, 1.del:
I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. Han gjorde en hvelving og skilte vannet som er under hvelvingen fra vannet som er over hvelvingen. Kan dette bety at jorden var lukket inne som en dampklokke? Det står at en tåke steg opp av jorden og vannet hele jordens overflate, fordi det ikke hadde regnet.
Han skapte dyrene, hvert etter sitt slag. Er det derfor at avkommet til hest og esel, muldyret, er sterilt og ikke kan formere seg?
La oss gjøre menneske i vårt bilde. Det står at Jesus var til før verdens grunnvoll ble lagt, er det derfor Gud bruker ordet ”vårt”?
Gud ga menneske fri vilje. Han innstiftet ekteskapet og sa at de to skal være et kjød.
Adam og Eva kunne spise av alle tre i hagen, unntatt treet som ga kunnskap om godt/ondt. Frukten av det treet var dødelig. Men slangen (Lucifer, Satan, den onde) lokket Eva og hun åt og ga også til Adam. Straffen for kvinnen var at til mannen skal hennes attrå stå! Og at med smerte skal kvinnen føde sine barn.
De hadde vært nakne, men nå laget Gud klær av skinn og kledde dem. Ötzi, steinaldermannen som ble funnet i Alpene, hadde noen fantastiske skinnklær. Noe som vakte oppsikt. Men siden det er Gud som har lært menneske å berede skinn, så er det vel ikke rart likevel?
Menneskene ble drevet ut av Paradiset for at de ikke skulle spise av Livets tre, få udødelighet og leve evig i synd.
Synden var kommet inn i verden, og til slutt så Gud ingen annen utvei enn å utslette jorden. Noah bygde Arken og tok med seg de som ville være med. Jeg tror ikke han ble trodd, før vannet begynte å stige! Alle kilder i det store dyp brast, og himmelens sluser ble åpnet! Det regnet i 40 dager og 40 netter. Dypets kilder og himmelens sluser ble lukket, og regnet stanset. Vannet begynte å minke da 150 dager var gått. Tenk for et trykk jorden var utsatt for, er det derfor vi finner olje i dag? Gud lovet at han aldri mer skulle la jorden bli utryddet med en vannflom. Og Gud satte regnbuen på himmelen som tegnet på denne pakten. Men hvis regnbuen først ble synlig etter vannflommen, så hadde det aldri regnet før – eller?
Gud gir Moses de 10 bud, Dekalogen, skrevet med Guds finger. Budene er i dag en rettesnor for hvordan vi mennesker bør leve, slik at det blir levelig for alle. Gud gir også andre rettsregler. Jeg nevner loven om at det skal gis rentefrie lån til de fattige. Her er kanskje midlet til å utrydde fattigdommen?
Blod og fett (av okse, sau og geit) er det også forbud mot! Ikke så rart når vi vet: at blodet blir sykt, før dyret er synlig syk. Okse, sau og geit tilhører de rene dyr. Så når det gjelder for eksempel gris så skal en ikke spise verken kjøttet eller fettet, sier Gud. Grisen svetter ikke, kanskje det er årsaken til at det ikke er bra for oss å spise svinekjøtt?
Gud ber oss la ”aks” ligge igjen på åkeren og ikke samle opp de ”druer” som er falt ned. Dette tilhører de fattige og fremmede, som skal sanke det. Jeg blir så glad for den fine måten Gud vil vi skal gi på. Ingen pose, her har du! Men de som trenger det, beholder sin verdighet med å samle selv!
Gud har også regler for Sabbatsår og Jubelår. Hvert 7. år skal alt hvile. Åkeren skal ikke såes, menneskene skal leve av det som vokser av seg selv. Tenk så herlig hvis vi hadde fått fri fra jobben hvert 7.år! Da hadde vi ikke trengt noen tidlig pensjonsalder!
Hvert 50 år skal være et Jubelår. Da vil Gud at vi skal komme tilbake, hver til sin eiendom og hver til sin slekt.
Gud står klar til å gi oss av sine velsignelser, som bl.a. er fred og glede. Vi har fri vilje til å gjøre hva vi vil: Men ikke alt gagner.

36 kommentarer In " Bibelen i et nøtteskall "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
april 20th 2006 at 12:15 pm
Tankevekkende, men det mangler bibelhenvisninger. Hvor står det skrevet dette med “tåke som steg opp av jorden” i 1.avsnitt?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 12:29 pm
# 1
Bibellhenvisninger mangler fordi jeg har lyst å svare personlig.
I 1.Mosebok 1.kap.6.vers står det:”Men en tåke steg opp av jorden og vannet hele jordens overflate, fordi det ikke hadde regnet.”
Dette er en av de små vers, som jeg har undret meg over. Ha en fin dag.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 2:17 pm
Bare en ukjent, som er interessert?
Hvor er dere hen alle sammen?
Ingen spørsmål? Jeg kjenner min begrensning, så det er ikke sikkert jeg kan gi svar!
Ikke en gang noen kriste som vil klage på utvalget mitt?
Jeg har så lyst å gi dere kortversjonen av bibelen – for den er ikke ferdigtygget – det er så mye å grunne på!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 2:19 pm
# 3
Korrigering:
Ikke en gang noen KRISTNE som vil klage på utvalget mitt?
Jeg hadde glemt en “n”.
Slik går det når en skriver uten å tenke…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 2:20 pm
Hadde du kjent din begrensing, hadde du vel ikke skrevet dette ?
drt
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 2:22 pm
Hei. jeg skal lese. Om litt. Begynner å bli knapp tid. Men det er heelt sikkert bra!
Bless:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 2:22 pm
Har KRL-undervisningen vært like grei som denne skulle jeg gjerne ha fulgt med bedre i faget..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 2:36 pm
Veldig fint skrevet. Det med regnbuen har jeg også tenkt du…
Humoristisk skrevet, uten å kompromisse med sannheten så vidt jeg kan se:)
Blir spennende å følge med på resten!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 2:55 pm
# 5 Takk for korrigeringen.
Beklager at det var noen ubegripelige omstokking av tekst.Nå er det rettet, dersom du har lyst til lese det uten sjenerende sammenblanding.
For den “begrensning” jeg snakket om skyldes det at jeg ikke er teolog.
Ha en fin dag.
PS.
Jeg har ikke “gjort ditt bekjentskap” tidligere, tror jeg -husker litt dårlig -men nå skal jeg inn og hilse på deg i din blogg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 2:57 pm
# 6 og 8 Nei ingen kompromiss med sannheten.
Men jeg har stilt spørsmål, som sikkert ikke har helt like svar. Ötzi, med sine fine skinnklær, fikk meg til å tenke på det lille verset om at Gud laget klær av skinn…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 3:07 pm
Venter i spenning
drt
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 3:14 pm
#10. Det var vanlig den tiden at folk laget klær av skinn. Skinn, lin, ull og pels.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 3:26 pm
KRL-faget er bare tull. Unnskyld, det bare ploppet ut! Litt her og litt der, det blir til ingenting!
Alt koker bort i kålen.
Selvfølgelig skal vi lære om andres kulturgrunnlag og deres tro, men vi bør jo ikke radere ut det som har vært vårt kulturgrunnlag i generasjoner.
Nu har jeg lagt hodet på blokken….
Saksen, jeg har vært inne hos deg personlig med en hilsen….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 3:37 pm
# 11,12 Ja, sikkert,men hittil har en trodd at denne måten å berede skinn på var av nyere dato. Den gangen ismannen, Ötzi, ble funnet, ble det snakket mye om disse klærne hans. Derfor tenkte jeg at dersom det var Gud som hadde lært menneskene å berede skinn, så var den “perfekte” måten kjent langt tidligere enn vi har trodd.
Du har vel sett vitse-tegningen av steinaldermennesket med et skinnfell rundt seg?
PS. Jeg har vært innom hos deg….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 3:40 pm
#14. Var han ikke snekker ?
Men selv snekkere måtte jo ha klær. Og sy skal man ikke spøke med. De var flinkere den gangen med redskap og teknikker enn man er i dag. Nei, jeg har ikke sett tegneserier med skinnklær på.
Og ja, jeg har sett at du var innom meg.
ha en fin dag
drt
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 3:48 pm
# 14 Jesus var snekker, eller tømmermannen fra Nasaret, som han het da jeg gikk på skolen. Du har helt rett.
Fin dag til deg også!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 9:47 pm
Hei, har nå lest dette stykket du ba meg gjøre.
For å være ærlig synes jeg at mye er skrevet av fornuften. Selv om mosebøkene står først i Bibelen og er skrevet rett fram, er de svært vanskelig å tolke.
“Tenk for et trykk jorden var utsatt for, er det derfor vi finner olje i dag?”
“Jeg nevner loven om at det skal gis rentefrie lån til de fattige. Her er kanskje midlet til å utrydde fattigdommen?”
“Ötzi, steinaldermannen som ble funnet i Alpene, hadde noen fantastiske skinnklær. Noe som vakte oppsikt. Men siden det er Gud som har lært menneske å berede skinn, så er det vel ikke rart likevel?”
Jeg setter et lite spørsmålstegn ved disse utsagn.
Vi slipper å leve under Loven slik som jødefolket måtte, fordi de var omskåret. Derfor er de ti bud kun rettesnor på god vandel,slik at vår kristendom ikke kommer til skade og kanskje sårer vår samvittighet. Vi bryter budene daglig, hver minutt.. om ikke i gjerning, så i tankelivet.
Når det gjelder de nye revurderte “skriftene” som diverse forlag har laget, er jeg ikke begeistret for det. Jeg leser i vår menighets litteratur og Luther. Kun dette. Dette for å bevare Ordet som det er skrevet. Ikke rart at folk har forskjellige syn på hvilke vei en bør vandre i.
Så tilbake til stykket du har skrevet.
Vanskelig å si, men..når det gjelder de forskjellige dyrene er det åndelige betydninger bak det, som oftest. For eksempel grisen, som er en uren ånd.
En kan ikke etter min mening skrive om Bibelen i et nøtteskall, desverre. Vi er ikke i stand til det. Bibelen kan ikke forklares eller utgrunnes av mennesker, men gjennom Den Hellige Ånd.
Vi har landet på månen, klonet dna, vi har gått igjennom historien med lupe, vi har andre menneskelige finnesser som vi har klart å finne ut av.
Det vi aldri finner ut av helt, er Bibelens forklaringer. Utømmelig brønn.
Dette er da ikke kritikk, men min egen mening..
vennlig hilsen blogg-roy
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2006 at 5:33 am
Hva kan jeg si?
Dette kommer an på hvor mange deler du skal skrive. For Bibelen i et nøtteskall er: Guds rike er nær.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2006 at 7:50 am
Til medbloggere:
Jeg kommer ikke til å være her i dag.
Av og til kaller livet utenfor med sine plikter!
Så hvis noen venter på svar på et eller annet, så svarer jeg gjerne, men senere hen…..
Jeg er så gla for å leve – og i dag er det attpå til sol…
Jeg ønsker dere alle en fantastisk dag.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2006 at 8:25 am
Jeg nevner loven om at det skal gis rentefrie lån til de fattige.
Viss det står i bibelen, vil jeg gjerne vite kor?
Takk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2006 at 4:14 pm
“Han gjorde en hvelving og skilte vannet som er under hvelvingen fra vannet som er over hvelvingen.”
Jeg tipper det er få som får med seg at det er opp (himmel) – ned (klode).
“en dampklokke” en ok sammenligning.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2006 at 4:32 pm
# 20 “rentefrie lån” står det om i 3.Mosebok 25.35-37.
Jeg har brukt Norsk studiebibel (1988) og den har brukt som overskrift: “Rentefrie lån til de fattige”.
Det var det du ville ha svar på? Skriv gjerne igjen.
Ha en fin dag.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2006 at 4:58 pm
# 17 “mosebøkene står først i Bibelen og er skrevet rett fram, er de svært vanskelig å tolke”.
Nei,Rofr – helt uenig, når Gud gir lover, så er de lett å forstå. Selvfølgelig forstår vi ikke alt med en gang, men plutselig så leser du et annet ord i bibelen som forklarer.
“Jeg setter et lite spørsmålstegn ved disse utsagn”, sier du, altså olje, Ötzi og rentfrie lån.
“olje” – der har jeg selv satt SPØRSMÅLSTEGN! Dette har jeg hentet fra en en oljegeolog (eller hva de nå heter). Men jeg fant det interessant! Rentefrie lån:se mitt svar til # 20.
Ötzi, tror du ikke at han er funnet, eller tror du ikke han hadde fine skinnklær?
Jeg sier akkurat det samme som deg om budene, Dekalogen. Les det jeg skrev.
Nå kom jeg ned på det blå, vet ikke om det kommer fram, derfor skriver jeg videre i neste kommentar.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2006 at 5:10 pm
# 17 Fortsettelse til RoFr:
“Når det gjelder de nye revurderte “skriftene” som diverse forlag har laget, er jeg ikke begeistret for det. Jeg leser i vår menighets litteratur og Luther. Kun dette.
Dette for å bevare Ordet som det er skrevet. Ikke rart at folk har forskjellige syn på hvilke vei en bør vandre i.”
Jeg aner ikke hvilke revurderte “skrifter” du sikter til. For meg gjelder bibelen og bibelen alene, fritt etter Luther.
Hvorfor du tror det er umulig å skrive bibelen i et nøtteskall, forstår jeg ikke! Jeg tror at en kan gjøre en sammenfatning av bibelen som av hvilken som helt annen bok!
“For bokstaven slår i hjel, men Ånden gjør levende”. står det skrevet.
Jeg prøver kun å få andre mennesker interessert i bibelen. Jeg vet om mange som gjerne vil lese bibelen, men som ikke orker å gi seg i kast med mer enn 1000 sider. Men kanskje de orker å lese om sabbatsår og jubelår?
Du trekker inn “månelanding og DNA”, og jeg forstår ikke hvorfor!
Nu er det blått igjen.Fortsetter på neste.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2006 at 5:16 pm
# 17
At grisen er en metafor for en uren ånd, det er sikkert rett, uten at jeg kan vet hva du tenker på. Men det er mat det er snakk om Mosebøkene.
Jeg vet at de som har leddproblemer blir syke av svinekjøtt. Jeg tror grunnen er at det kjøttet inneholder mye syre.
Jeg har nevnt det før: Jeg er syk og må passe på hva jeg får i meg. Kanskje derfor er jeg veldig opptatt av mat og riktig ernæring.
Så min påstand er: Maten er til for helsen, Jesus for frelsen!
Takk for du tok deg tid til å lese innlegget mitt. Ha en fin dag.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2006 at 5:21 pm
# 18 – si intet du ikke kan stå ved! (Nu var jeg morsom – bare så du vet det)!
Jeg har tenkt å skrive 4-5 deler til.
“For Bibelen i et nøtteskall er: Guds rike er nær”. ENIG!
Har du sett at mine kommentarer står i kursiv? Resten er fra bibelen.
Ha en fin dag. Her er det sol!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2006 at 5:24 pm
Har du sett at mine kommentarer står i kursiv? Resten er fra bibelen.
—
Det var ikke veldig vanskelig å se…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2006 at 5:43 pm
# 27
Jammen så bra da!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 22nd 2006 at 8:41 am
Det er vel ikkje slik at eiendom skal gis tilbake etter 50 år?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 22nd 2006 at 9:43 am
# 29
“Det er vel ikkje slik at eiendom skal gis tilbake etter 50 år?”
Jo, slik mener jeg det er, men med noen forbehold.
Hvis du ønsker at jeg skal utdype dette, så skal jeg lese om emnet i bibelen og komme tilbake om en dag eller to.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 22nd 2006 at 10:30 am
Det du skriver her er jo ganske logisk, men du hopper over mange felt i bibelen som skaper tvil.
Jeg skal fortsette å lese i denne bloggen for å se om jeg kan forandre mitt livsyn fra agnostiker til ateist eller kristen.
Mvh Hanne
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 22nd 2006 at 11:03 am
# 13 zuperhanne: skulle så gjerne ha gitt deg svar nå, men jeg er gått for 1 time siden….
Bloggavhengig? Skremmende.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 22nd 2006 at 2:01 pm
# 31 zuperhanne # 32 Det skal selvfølgelig våre 31 og ikke 13!
Nå har jeg gått igjennom innlegget, og skjønner ikke helt hva du sikter til. Mye er jo utelatt, men hva tenker du på?
Jeg har satt meg som mål å gi en sammendrag av bibelen på 4-5 innlegg.
“Jeg skal fortsette å lese i denne bloggen” – det gledet meg. Kom gjerne med kommentarer og be om utdypninger. Det er jo ikke sikkert jeg kan svare, men det kan kanskje andre her på bloggen – mye kompetanse her…
Jeg har vært innom deg og kikket.
Gleder meg til å lese hos deg.
Bare synd jeg er så travel i dag, men hvert ledig minutt så er jeg her!
Ha en fin dag.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 22nd 2006 at 8:19 pm
Hei, når tid kommer del 2?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 22nd 2006 at 9:29 pm
#34 Jeg hadde faktisk trodd jeg skulle få den ut i løpet av et par dager – men det skjer litt masse akkaurat nå. Venter overnattingsbesøk, og da er det mye praktisk som må ordnes.
Hvis du har egen blogg, så kan jeg varsle deg når den er ferdig?
Ha en god helg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 23rd 2006 at 6:00 pm
Dessverre blir jeg ikke helt ferdig med “del 2″ i dag. Men jeg håper jeg har fått alle detaljer på plass til i morgen.
Jeg ønsker der en god dag. Dina
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende