Unnskyld meg, jeg har aldri stilt dette spørsmålet! og kommer ikke til å gjøre det heller. merkelig at du finner på dette i mitt navn, som herrens så skal vel heller ikke mitt misbrukes?
Det er greit.
Diktet var mitt, men dog inget spørsmål er stilt hverken i diktet du henviser til eller fra meg.
Jeg mener at en tro bør være en privatsak, det er ingenting jeg spør om eller gidder å diskutere for den del…
Man bør selv bestemme hvilken religion og/eller livssyn man vil bekjenne seg til. Ingen kan tvinges til å tro noe annet enn hva den enkeltes overbevisningen sier.
Hva er alternativet?
Skulle Staten påtvinge alle sine innbyggere en vedtatt “statsreligion”? Det vil aldri kunne fungere!
Jeg føler egentlig du lager et blogg-innlegg om meg her, og jeg vet ikke om jeg skal sette pris på din pr rundt meg eller ikke, om du skjønner. At jeg stiller spørsmål selv er en ting, men at du stiller spørsmål FOR meg, er en helt annen ting…
Og bruke navnet mitt i overskriften, vel… er det ikke litt søkt?
for å si det sånn: jeg gir faen i hva folk tror på, så lenge ingen tvinger meg til å leve etter deres religiøse regler, herunder kristne og/eller muslimske
For det skal komme en tid da folk ikke lenger tåler den sunne lære, men skaffer seg den ene læreren etter den andre, slik de selv finner for godt. For de vil ha det som klør i øret. 4 De skal vende øret fra sannheten og holde seg til myter.
#8 MariaMariaOslo – nei, nei og atter nei. Jeg er bare interessert i å få høre hva folk synes!
Som du vil se så har jeg rettet innlegget og fjernet ditt navn fra overskriften…..
Sorry, sorry – som kristen er jeg vant til å ikke slamre med dørene. Alle mine dårlige egenskaper blir tillagt det at jeg er kristen – men jeg hadde de før….
For Guds ord er levende og virkekraftig og skarpere enn noe tveegget sverd. Det trenger igjennom til det kløver sjel og ånd, marg og bein, og dømmer hjertets tanker og planer. 13 Ingen skapning er skjult for ham. Alt ligger åpent og nakent for øynene på ham som vi skal stå til regnskap for.
Jeg mener at tro bør være en privatssak, på den måten at ingen har rett til å trøkke sin tro eller livssyn på andre uten at de selv vil det.. Derfor driver jeg ikke på med ting som frelse eller konvertering. Hvis folk vil vite hva jeg tror på eller hva slags livsfilosofi jeg har, så svarer jeg selvsagt så best som jeg kan.
Men jeg ser det ikke som min oppgave å redde andre mennesker fra en innbilt fien de eller selvkonstruert illusjon av en skjebne.
# 27 BeatPoet, store deler av innlegget ditt er jeg enig i. Jeg løper ikke rundt og “preker”, men prøver “Å leve og la leve”.
Menneskene har fri vilje – og derfor kan de selv velge sin livsvei.
Jeg holder på å skrive bibelen i et nøtteskall. Ikke for å omvende deg eller noen andre, men for at dere skal få en kortversjon av hva bibelen inneholder.
F.eks. det som bibelen sier om hva menneskene skal spise, ble først vitenskapelig bevist på 90 tallet i forrige århundre.
Ha en fin dag og takk for at du delte av dine tanker.
Jeg forteller ikke mennesker hvilke teknikker jeg bruker når jeg onanerer/mastruberer, derfor synes jeg religion også er en privatsak. Forkynning/frelsemektige mennesker kan holdes seg til vekkelsemøter, eller hva det enn kalles
I et land som Norge, hvor alle, absolutt alle stifter bekjentskap med kristendommen og etter hvert flere andre trosretninger og religioner, synes jeg oppriktig det burde være forbudt å misjonere. feks. på dørene til folk. Ønsker folk opplysning om en religion, finner de fram til hvor de får dette i vårt samfunn i dag. Å bli påprakket dette i tide og utide er som ¨bli voldtatt av en iherdig telefonselger. Man kan i det minste reservere seg mot DE; =)
Hva folk skriver om i sine blogger er opp til dem.
#29 Neimen Fhump. Over alt i dag er det utbretting av sexliv – det er så en kan sette ettermiddagskaffen i vrangstrupen! Så det kommer nok at du får brette ut sexlivet ditt også. Hvis du vil da? Men andres sexliv er kjedelig, synes jeg! Så jeg har ikke sett en eneste episode av Big B.!
Så vet du hva: Jeg synes det skulle vært flere kristne program på TV. Om hva som egentlig står i bibelen – for det er det ikke mange som vet. Det gjelder faktisk kristne også!
Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals.
Sentralbord VG: 22 00 00 00
33 kommentarer In " BØR RELIGION BLI EN PRIVATSAK OG INTET ANNET "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
april 17th 2006 at 1:21 pm
Jeg håper ikke jeg gjør noe ulovlig ved å ta opp spørsmål som er publisert tidligere?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2006 at 1:23 pm
Unnskyld meg, jeg har aldri stilt dette spørsmålet! og kommer ikke til å gjøre det heller. merkelig at du finner på dette i mitt navn, som herrens så skal vel heller ikke mitt misbrukes?
Det er greit.
Diktet var mitt, men dog inget spørsmål er stilt hverken i diktet du henviser til eller fra meg.
Jeg mener at en tro bør være en privatsak, det er ingenting jeg spør om eller gidder å diskutere for den del…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2006 at 1:25 pm
du kan jo heller stille spørsmålet selv? i stedet for å legge ord i munnen på andre som aldri har stilt spørsmålet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2006 at 1:26 pm
Dinamor, diktet som jeg har i et av mine gamle innlegg dreier seg om å skille stat og kirke. Altså politikk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2006 at 1:28 pm
Ja tro er en privatsak.et pesonlig forhold.
Men vi snakker alle om personlige forhold på nett,bør det forbys og da eller?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2006 at 1:29 pm
#2 og #3
Rett under det flotte diktet ditt står:
“Kommentar fra MariaMariaOslo:
bør religion bli en privatsak og intet annet?”
Dette har jeg klippet rett fra deg!
Men alt ser ut til å være i sin skjønnese orden. Jeg rett på innlegget.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2006 at 1:31 pm
Ja, det synes jeg absolutt.
Man bør selv bestemme hvilken religion og/eller livssyn man vil bekjenne seg til. Ingen kan tvinges til å tro noe annet enn hva den enkeltes overbevisningen sier.
Hva er alternativet?
Skulle Staten påtvinge alle sine innbyggere en vedtatt “statsreligion”? Det vil aldri kunne fungere!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2006 at 1:33 pm
Greit Dinamor.
Jeg føler egentlig du lager et blogg-innlegg om meg her, og jeg vet ikke om jeg skal sette pris på din pr rundt meg eller ikke, om du skjønner. At jeg stiller spørsmål selv er en ting, men at du stiller spørsmål FOR meg, er en helt annen ting…
Og bruke navnet mitt i overskriften, vel… er det ikke litt søkt?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2006 at 1:34 pm
Ingen tvinger noen her:-)
men vi har en slik tro som sier gå ut i all verden forkynn ordet
Han sier også forkynn i tide og utide.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2006 at 1:34 pm
ja… religion bør være en privatsak!
amibe*
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2006 at 1:35 pm
for å si det sånn: jeg gir faen i hva folk tror på, så lenge ingen tvinger meg til å leve etter deres religiøse regler, herunder kristne og/eller muslimske
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2006 at 1:39 pm
For det skal komme en tid da folk ikke lenger tåler den sunne lære, men skaffer seg den ene læreren etter den andre, slik de selv finner for godt. For de vil ha det som klør i øret. 4 De skal vende øret fra sannheten og holde seg til myter.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2006 at 1:39 pm
Og denne tiden er nå
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2006 at 1:40 pm
#8 MariaMariaOslo – nei, nei og atter nei. Jeg er bare interessert i å få høre hva folk synes!
Som du vil se så har jeg rettet innlegget og fjernet ditt navn fra overskriften…..
Sorry, sorry – som kristen er jeg vant til å ikke slamre med dørene. Alle mine dårlige egenskaper blir tillagt det at jeg er kristen – men jeg hadde de før….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2006 at 1:44 pm
over og ut fra min side
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2006 at 1:46 pm
# 8 Jeg tenkte ikke på at det var PR for deg ….
Likte bare diktet ditt så godt.
Men jeg lover deg – jeg skal gjøre kommentere noe på min side som er ditt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2006 at 1:52 pm
Jeg ser ikke helt hvorfor det skulle være noe annet enn en privatsak hva man tror…hvorfor skulle det bry noen andre?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2006 at 1:58 pm
#17 Det er dette som skjer:-)
For Guds ord er levende og virkekraftig og skarpere enn noe tveegget sverd. Det trenger igjennom til det kløver sjel og ånd, marg og bein, og dømmer hjertets tanker og planer. 13 Ingen skapning er skjult for ham. Alt ligger åpent og nakent for øynene på ham som vi skal stå til regnskap for.
Ha en Glad dag:0)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2006 at 2:06 pm
# 18 – Så flott at du er innom meg med mange bibelsitat.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2006 at 2:09 pm
#19
ja legg igjen noen hos meg også:)
jeg kommer til deg med et nå hihi
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2006 at 2:14 pm
For hver den som påkaller Herrens navn skal bli frelst
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2006 at 2:28 pm
Den som har sønnen, har livet.Den som ike har Guds sønn,har ikke livet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2006 at 2:36 pm
Religion er vel noe av det mest private man har. Men om du sikter til om du skal tie om dette f.eks her i bloggen så er svaret nei.

Det som er en viktig er at man som religiøs respekterer at ikke alle er troende og også selvsagt motsatt
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2006 at 2:45 pm
#23 du har skjønt det du:-)
et ord her jeg sender ut og det er jo godt om noen skulle trenge det.
Kom til meg,alle som strever og har tungt og bære, og jeg vil gi dere hvile.
Ha en fredfull dag
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2006 at 2:47 pm
Selvfølgelig er den en privatsak!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2006 at 3:44 pm
#23 Jeg sikter ikke til noe …
Var bare interessert i å høre hva andre syntes….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2006 at 3:47 pm
Jeg mener at tro bør være en privatssak, på den måten at ingen har rett til å trøkke sin tro eller livssyn på andre uten at de selv vil det.. Derfor driver jeg ikke på med ting som frelse eller konvertering. Hvis folk vil vite hva jeg tror på eller hva slags livsfilosofi jeg har, så svarer jeg selvsagt så best som jeg kan.
Men jeg ser det ikke som min oppgave å redde andre mennesker fra en innbilt fien de eller selvkonstruert illusjon av en skjebne.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2006 at 6:10 pm
# 27 BeatPoet, store deler av innlegget ditt er jeg enig i. Jeg løper ikke rundt og “preker”, men prøver “Å leve og la leve”.
Menneskene har fri vilje – og derfor kan de selv velge sin livsvei.
Jeg holder på å skrive bibelen i et nøtteskall. Ikke for å omvende deg eller noen andre, men for at dere skal få en kortversjon av hva bibelen inneholder.
F.eks. det som bibelen sier om hva menneskene skal spise, ble først vitenskapelig bevist på 90 tallet i forrige århundre.
Ha en fin dag og takk for at du delte av dine tanker.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2006 at 6:19 pm
Jeg forteller ikke mennesker hvilke teknikker jeg bruker når jeg onanerer/mastruberer, derfor synes jeg religion også er en privatsak. Forkynning/frelsemektige mennesker kan holdes seg til vekkelsemøter, eller hva det enn kalles
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2006 at 6:36 pm
I et land som Norge, hvor alle, absolutt alle stifter bekjentskap med kristendommen og etter hvert flere andre trosretninger og religioner, synes jeg oppriktig det burde være forbudt å misjonere. feks. på dørene til folk. Ønsker folk opplysning om en religion, finner de fram til hvor de får dette i vårt samfunn i dag. Å bli påprakket dette i tide og utide er som ¨bli voldtatt av en iherdig telefonselger. Man kan i det minste reservere seg mot DE; =)
Hva folk skriver om i sine blogger er opp til dem.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2006 at 8:00 pm
#29 Neimen Fhump. Over alt i dag er det utbretting av sexliv – det er så en kan sette ettermiddagskaffen i vrangstrupen! Så det kommer nok at du får brette ut sexlivet ditt også. Hvis du vil da? Men andres sexliv er kjedelig, synes jeg! Så jeg har ikke sett en eneste episode av Big B.!
Så vet du hva: Jeg synes det skulle vært flere kristne program på TV. Om hva som egentlig står i bibelen – for det er det ikke mange som vet. Det gjelder faktisk kristne også!
Ha en super kveld og god helg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 21st 2006 at 8:05 pm
#17 Jeg har laget spor inne i din blogg.
Koselig at du svart her inne hos meg.
Ha en riktig god kveld/helg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 23rd 2006 at 2:16 pm
På samme måte som i muslimske land er nordmenns religiøse tru en offentlig sak.
Ganske utrolig, så lenge det offentlige Norge kritiserer muslimske land for å gjøre det samme som oss.
Når religion blir en offentlig sak, har en nasjon et demokratisk truverdighetsproblem.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende