Hvorfor tror så mange kristne på et helvete med evig pine? spurte jeg i går. Jeg fikk mange svar, men ingen klarte å overbevise meg om at jeg tar feil.
Adam og Eva ble kastet ut av Paradis. I 1.Mosebok 3.kap.22.vers: "… Bare han nå ikke strekker ut sin hånd og tar også av livets tre, og eter og lever evig!"
Her forhindrer Gud at mennesket skal leve evig i synd.
I 1.Korinterbrev 15.kap. fra vers 50 og utover står det om at de troende forvandles ved Herrens komme og skal ikles uforgjengelighet.
1.Kor.15.53:"For dette forgjengelige må bli ikledd uforgjengelighet og dette dødelige må bli ikledd udødelighet."
I 1.Tessalonikerbrev 4.kap.16:…"og de døde i Kristus skal først oppstå. 17. Deretter skal vi som lever, som er blitt tilbake, sammen med dem rykkes opp i skyer, opp i luften, for å møte Herren. Og så skal vi for alltid være sammen med Herren.
Altså i Bibelen er det to oppstandelser hvor døde står opp. Den første er når Jesus kommer tilbake og henter sine (se ovenfor) til himmelen. Den andre oppstandelse er når de som ikke har valgt Jesus skal dømmes.
Åp. 20.12: "…..De døde ble dømt etter det som var skrevet i bøkene, etter sine gjerningere." 14. Og døden og dødsriket ble kastet i ildsjøen. Dette er den annen død:ildsjøen. 15. Og hvis noen ikke ble funnet innskrevet i livets bok, ble han kastet i ildsjøen."
I Åpenbaringsboken 20 kap.6. "Salig og hellig er den som har del i den første oppstandelse. Over dem har den annen død ingen makt….."
Ifølge bibelen sover de døde i graven til den ytterste dag - når Jesus kommer igjen. Det er den første oppstandelse. Jesufolket blir ikledd uforgjengelighet!
De som står opp i den 2.oppstandelse står opp til dom. De får se at Gud er en realitet, men får ikke bli borgere av den nye jord. Er ikke det STRAFF nok?
Jeg holder fast på Salme 136.1 hvor det står:"Pris Herren, for han er god, hans miskunnhet varer til evig tid."

57 kommentarer In " ET EVIG BRENNENDE HELVETE, MEN HVORFOR? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
april 14th 2006 at 2:51 pm
Nå er det ingenting av det du skriver her som taler direkte mot et evig helvete, sett i lys av at vi har mer konkrete bibelvers som taler om det, f.eks:
ÅPE 14,9 – ÅPE 14,11 En tredje engel fulgte dem og ropte med høy røst: “Om noen tilber dyret og bildet av det og tar imot merket på pannen eller hånden, 10 skal han få drikke av Guds vredes vin, som er skjenket opp ublandet i hans harmes beger; og han skal pines med ild og svovel for øynene på de hellige engler og Lammet. 11 Røken fra deres pinsel stiger opp i all evighet – verken natt eller dag får de ro, de som tilber dyret og bildet av det og tar dets navn til merke.”
Og ildsjøen; den andre død, fortelles dette om:
ÅPE 20,10 Og djevelen som forførte dem, ble kastet i sjøen med ild og svovel, hvor også dyret og den falske profeten er. Der skal de pines dag og natt i all evighet.
Du må ikke glemme at Gud er rettferdig!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 14th 2006 at 3:09 pm
# 1: Ja Gud er rettferdig. Derfor fikk vi den lite hyggelige gjesten, Lucifer. Han sådde tvil om at Gud var rettferdig – og 1/3 av englene trodde ham.
Ut fra mitt synspunkt er det ikke rettferdig at en som bare har valgt feil – skal brenne i all evighet!
Dessuten, våre jordiske kropper, vil ikke overleve lenge i “ilden som brenner med ild og svovel”.
Jeg kan ikke se, ut fra Bibelen, at Gud har gitt de menneskene som står opp i den 2.oppstandelsen udødelighet? Ja jeg har lest Åp.20.10, men vers 14 kommer etterpå: “Dette er den annen død: ildsjøen.”
Jeg håper inderlig ikke at Lucifer har udødelighet …
Viktigst av alt: GUD ELSKER OSS!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 14th 2006 at 3:11 pm
#1 elia: Prøvde å trykke på navnet ditt for å se hva du skriver – men det var ikke “trykkbart”… Har du din egen blogg?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 14th 2006 at 3:26 pm
—
Ja Gud er rettferdig. Derfor fikk vi den lite hyggelige gjesten, Lucifer.
—
Nope, dette har lite med Guds rettferdighet å gjøre, men med Guds kjærlighet og godhet.
—
Ut fra mitt synspunkt er det ikke rettferdig at en som bare har valgt feil – skal brenne i all evighet!
—
Dette handler ikke om et ‘valg’ om hvem man skal følge. Dette handler om å TILBE eller AVVISE Gud. Det er MED eller MOT. Kjemper man ikke for Gud, kjemper man MOT.
—
“Dette er den annen død: ildsjøen.”
—
Men å ‘dø’ betyr da ikke nødvendigvis å forsvinne. Døden er en overgang.
Djevelen har ikke evig liv. Men evig død.
Mennesker som velger å følge Djevelen får ikke udødelighet. Men evig død.
Ikke heng deg opp i menneskelig tid. Hos oss ‘går’ tiden. I himmelen ‘er’ tiden. Der ‘er’ evigheten – den ‘kommer’ ikke.
Har du sett hva Jesus sier:
JOH 11,26 Og hver den som lever og tror på meg, skal aldri i evighet dø.”
Aldri dø.
Kanskje dine tanker om ordene ‘død’, ‘tid’ og ‘evighet’ må revurderes.
(forøvrig finnes det få ting i kristendommen som er mindre viktig enn hvordan helvete er…)
(bloggløs)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 14th 2006 at 4:02 pm
4 Hei igjen elia.
Jeg kunne selvfølgelig har funnet noe mindre interessant! For hvem?
Det er ikke umulig at jeg tenker feil, men jeg kunne aldri noen sinne glede meg – dersom noen av mine barn skulle havne i “evig pine”.
Jeg vet at den kjærlighet jeg har til mine kjære bare er en liten skygge av den kjærlighet GUD har til det menneske Han har skapt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 14th 2006 at 4:32 pm
C.S Lewis sa en gang: ‘Helvete er låst fra innsiden’.
Helvete er ikke noe Gud i sin hevnlyst sender mennesket til. Det er noe mennesket velger.
Gud ønsker ikke at noen skal havne i helvete, men om de velger det -er det deres valg.
Og for de menneskene ville himmelen være helvete.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 14th 2006 at 7:22 pm
#6
Men min Gud er:
rettferdig
barmhjertig
rik på kjærlighet
rik på miskunn
nådig
humoristisk
himmelen og jordens skaper
og Han er allmektig.
Det er umulig at Gud kan være alt dette og samtidig la sin skapninger, sine barn – mine naboer, venner, slekt og familie, “pines dag og natt i all evighet”, bare fordi de har gjort et feil valg.
Nei, GUD har sørget for at de ugudelige ikke får udødelighet. Etter “den annen død” er det ingen oppstandelse.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 14th 2006 at 7:51 pm
Så ‘pines i all evighet’ versene i Bibelen bør kastes?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 14th 2006 at 8:03 pm
Dinamor: Jeg synes du har et sunt syn på det som står i Bibelen, jeg.
Jeg er helt enig med deg i at den Gud som blir presentert der, som en kjærlig tilgivende Gud, ikke harmonerer med at en skal “brenne i helvete” fordi de tror feil,men lever riktig.
Det er nok av mennesker som tror “riktig”,men lever feil, som kanskje heller burde bekymre seg over hva som skjer den dagen de forlater kroppen for godt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 14th 2006 at 9:19 pm
#7 Elia: Nei,intet av det som står i bibelen skal kastes – men det er viktig at alt blir sett i sammenheng. Å trekke noe ut av sin sammenheng eller isolere skriftsteder blir FEIL.
Av enkelte skriftsteder i Bibelen kan det se ut som om at mennesket går rett til himmelen når det dør! Men det står jo klart og tydelig at Jesus skal hente sine, ut av gravene, til den første oppstandelse.
Dette er det jeg kaller for de tilsynelatende paradokser.
I Salme 92,8: “De ugudelig gror som gress, alle ugjerningsmennene blomstrer, men de skal utryddes for alltid.” Her er et av de vers som støtter det jeg mener. Det er mange av dem.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 14th 2006 at 9:26 pm
Kjære Jador, jeg ble så glad for at du skjønner hva jeg mener. Jeg hevder ikke dette for at det er bekvemt for meg.
Det er Bibelens ord.
Hadde min skjønne nabo vært en Hitler, så hadde han kanskje fortjent straffen, men han er både snill og skjønn på alle vis. Dessverre så tror jeg at det er de kristne (jeg) som skremmer bort mennesker fra Jesus. Jeg vil så gjerne gjøre det som er rett, men dessverre, det er ikke alltid jeg lykkes.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 14th 2006 at 9:37 pm
#10: Salme 92,8 støtter like mye et ‘evig pine’ syn, fordi man ser på helvete som død og utryddelse.
Hvordan du tolker Åp 14:9-11 og Åp 20:10 til å også dekke inn at helvete er ‘utslettelse’ er for meg merkverdig.
—
Hadde min skjønne nabo vært en Hitler, så hadde han kanskje fortjent straffen, men han er både snill og skjønn på alle vis.
—
Sånn med unntak av at han jubler over korsfestelsen av Jesus og kjemper mot Gud?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 14th 2006 at 9:47 pm
Dinamor,jeg tror ikke du skremmer bort mennesker fra Jesus. Men det er nok riktig som du sier at mange kristne gjør nettopp det i sin “velmente” forkynnelse, med trusler om evig fortapelse, om folk ikke tar imot frelsen.
Bibelen er gjenstand for fortolkning, av det enkelte mnnesket som leser den, noe den diskusjonen du har gående her med elia, er et glimrende eksempel på.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 14th 2006 at 10:26 pm
“Hvorfor tror så mange kristne på et helvete med evig pine? spurte jeg i går. Jeg fikk mange svar, men ingen klarte å overbevise meg om at jeg tar feil.”
Hmm.. Det kan være at kristne tror med hele sitt hjerte og hele sitt hu på Guds ord. Det er slik det står i Skriften. Så lenge Guds ordet er JA JA og NEI NEI, er det to veier sjelen din kan velge. En som velger å tro på Gud, en som velger å gå til fortapelse. En velger bort Gud. Og den som vil tro, går til Paradis.
Så enkelt er det. Tro enkelt,
så enkelt:-)
“De som står opp i den 2.oppstandelse står opp til dom. De får se at Gud er en realitet, men får ikke bli borgere av den nye jord. Er ikke det STRAFF nok?”
Jo, men Gud dømmer rettferdig.Er det rettferdig å leve i et liv med forsettelig synd, når du vet at du gjør galt i det ene og det andre?Greit at du vet at du synder. Men å synde på nåde, er helt galt. Det kalles for nådetyv. En som har rett tro, bøyer seg for Guds ordet.
Jeg så en ny himmel og en ny jord, sier vel Johannes. Det menes nok ikke denne jord vi bor i nå. Det er nok det Himmelske Paradis.
Vi kristne skal opprykkes til Paradiset.Vi blir jo ikke her nede..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 14th 2006 at 10:47 pm
#12 “Sånn med unntak av at han jubler over korsfestelsen av Jesus og kjemper mot Gud?” skriver du
Nei, han gjør ikke det – ingen av mine “ikke kristne” venner noe av dette. De er bare så utrolig snille og gode, og vet ikke det beste de kan gjøre for meg og menneskeheten og religioner generelt!
Mennesker, jeg treffer på min vei, kan være nedlatende, ironiske og spydig – rett og slett mobbe meg fordi jeg er kristen. Men de fortjener ikke et brennende helvete likevel!
Når noe “utryddes for alltid”, så kan det ikke samtidig “pines evig”!
Jeg kjenner disse skriftstedene i Åp 14:9-11 og Åp 20:10! Men etterpå kommer nye ord fra Gud: Åp.21.3,4 og 5 og 8 som beskriver “Den annen død.”
—
Hvordan du tolker Åp 14:9-11 og Åp 20:10 til å også dekke inn at helvete er ‘utslettelse’ er for meg merkverdig.
—
Merkverdig for deg – helt naturlig for meg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 14th 2006 at 11:08 pm
#14 Hei igjen RoFr! Nå er vi litt ute av “saken”,ingen jeg kjenner som er kristne tror det er rett “å synde på nåde”. Alle tror at synd tilgis etter anger og bekjennelse!
Ja, Jesus henter oss opp til himmelen, men Gud skaper en ny himmel og en ny jord. Les fra Åp. 21.kap.
Guds bolig skal være på den nye jord. Er ikke det fantastisk?
Har du lest meningsutvekslingen min med “elia”? Hvis du vil utdype noe derfra så gjerne det.
Ber om Guds velsignelse for alle på bloggen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 14th 2006 at 11:15 pm
—
“Sånn med unntak av at han jubler over korsfestelsen av Jesus og kjemper mot Gud?” skriver du
—
Det er her du bommer litt. Hvem sin standard tror du Gud følger? Din eller Hans?
Om et menneske ikke tar imot Jesus, betyr det at menneske stod langs Via Dolorosa å spyttet på Jesus.
Om et menneske ikke tar imot Jesus, er dét mennesket en slave av synden, og dermed Satan.
Det er ingen motsetninger mellom en kjærlig og rettferdig Gud og ‘evig pine’. Helvete er et valg. Ikke noe Gud tvinger et menneske til.
—
Merkverdig for deg – helt naturlig for meg!
—
Hva med Gud da?
(tilvanlig vil jeg hevde at jeg er en 70/30 i tro på ‘evig pine’…)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 15th 2006 at 12:25 am
#17:
Elia:
Om et menneske ikke tar imot Jesus, betyr det at menneske stod langs Via Dolorosa å spyttet på Jesus.
Om et menneske ikke tar imot Jesus, er dét mennesket en slave av synden, og dermed Satan.
-Unnskyld meg, mener du dette bokstavelig?
Jeg er ikke kristen. Jeg tror ikke på Bibelens fremstilling av Gud og Jesus.
Men, jeg tror på at Jesus levde. Jeg tror på at han var en svært spesiell sjel, med forbindelse til gudskraften. Jeg setter hans lære veldig høyt. Og jeg prøver å etterleve, det som jeg oppfatter er hans budskap, fordi jeg finner det rett og riktig i hjertet mitt.
Er et dermed sagt, i dine øyne, at jeg spytter på han og er en slave av synden,og satan?
Jeg er litt nysgjerrig nå:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 15th 2006 at 12:30 am
Du avviser Jesus som Gud.
Du avviser at Han døde for deg.
Det er som å spytte på ham langs Via Dolorosa.
Alle mennesker som ikke har hatt tatt imot Jesus som frelser er slaver av synden.
Synden er fra Satan.
Du har valgt ut de delene av Jesu lære du liker fordi de passer ‘deg’. Den sikreste måten å vite at det man tror på (som Gud/ånd/kraft osv) ikke er sant er at hjertet sier det samme.
Da har man laget det selv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 15th 2006 at 12:34 am
#19:
Du har valgt ut de delene av Jesu lære du liker fordi de passer ‘deg’. Den sikreste måten å vite at det man tror på (som Gud/ånd/kraft osv) ikke er sant er at hjertet sier det samme.
-Ok, så du mener at jeg ikke skal lytte til det jeg føler er sant i hjertet?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 15th 2006 at 12:45 am
Uff, jeg orker ikke legge meg inn i diskusjon med Elia. Men jeg vet helt sikkert at bloggeier vil ha fått presentert et syn hun ikke hadde ventet.
Det går vel ikke an å uttale seg noe om man ikke vet. Det eneste relevante når det gjelder skjærsilden, er at kirken brukte sin makt til å skape frykt (æresfrykt) og innkrevde 10% av inntektene til folk. Det ble kirken rik av.
Nå er kirken i en helt annerledes posisjon.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 15th 2006 at 1:02 am
#20:
Man må lytte til hjerte og fornuften. Og se etter helheten.
Når man snakker om noe som er større enn seg er det fornuftig å ikke la hjertet bestemme hva som er rett og galt og se forkaste alt annet.
Man snakker om noe STØRRE enn en selv. Ikke seg selv.
Jesus ble ikke drept fordi han forkynte Kardemommeloven.
—
#21: Du får presentere din idé til Dinamor, så skal jeg holde kjeft (om ikke din mening er helt forrykt da)…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 15th 2006 at 1:12 am
#22:
#20:
Man må lytte til hjerte og fornuften. Og se etter helheten.
Når man snakker om noe som er større enn seg er det fornuftig å ikke la hjertet bestemme hva som er rett og galt og se forkaste alt annet.
- Nå vet vel du, svært lite om hvor mye jeg har jobbet med meg selv, for å etterleve det budskapet jeg oppfatter. Vil ikke akkurat påstå at jeg feks fant det lett og “likandes” å tilgi foreldrene mine for de traumene de påførte meg. Men etter harde og vanskelige kamper med meg selv og følelsene mine, føler jeg omsider ro og fred med dem. Kunne ramse opp i fleng andre ting jeg har funnet svært vanskelig å godta, men det ser jeg ikke noe poeng i.
Ja,ja, kanskje vi møtes i det hinsidige en gang, så får vi kanskje svaret vårt der.
Ha en fortsatt fin natt elia:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 15th 2006 at 1:18 am
Det kom ut litt feil det jeg skrev, dette var ikke en ‘jeg gjør akkurat som jeg til enhver tid føler for’ ting, men handler mer om forståelse.
Så får jeg spørre: Forstår du alt du mener om rett og galt?
—
Ja,ja, kanskje vi møtes i det hinsidige en gang, så får vi kanskje svaret vårt der.
—
Jeg håper inderlig vi møtes der…
God natt/påske.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 15th 2006 at 1:31 am
#24:
Så får jeg spørre: Forstår du alt du mener om rett og galt?
-Nei, men jeg har slått meg til ro med at det er ikke alt jeg kan forstå, nå mens jeg lever her på jorden.
God påske:D
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 15th 2006 at 11:14 am
God morgen!
Nu først er jeg nok våken til å se på hva som ble skrevet i natt. Gleder meg til det….
Venter noen på svar? De vil komme….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 15th 2006 at 12:49 pm
til deg elia – jeg har hatt det fryktelig travelt med å lese Bibelen og slenge ut bibelsitater. Du vet:
Kristne er de som slår hverandre i hjel med skriftsteder!
Helvete, eller ikke helvete? (tilvanlig vil jeg hevde at jeg er en 70/30 i tro på ‘evig pine’…) skriver du.
Jeg tror ikke jeg kan klare å forrykke den prosentandelen – derfor slutter jeg å slenge ut skriftsteder.
Men jeg vil anbefale deg en gjennomgang i bibelen om emnet. Du vil bli forbauset over hvor mye som taler for KUN en evig utslettelse.
(Jeg kjenner alle skriftsteder FOR evig pine).
Fortsatt god påske til deg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 15th 2006 at 3:12 pm
#27: Gjennomgang har jeg hatt flere runder av, men de 2 versene i Åpenbaringen utgjør mye. Der står det svart på hvitt om evig pine.
De fleste versene som handler om evig utslettelse kan helt strålende leses som ‘evig pine’. Slik er det ikke motsatt.
Men; det finnes få ting som er mindre viktig enn hva Helvete er.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 15th 2006 at 3:46 pm
# 27 “Men; det finnes få ting som er mindre viktig enn hva Helvete er.”
Hvis ikke et evig, brennende helvete hadde plaget mange mennesker, så hadde jeg vært enig. Mange vil tro, men synes ikke de for det til.(Selv om tro alene ikke frelser – Les Matteus 7.20-23, hvis du er uenig! Det står også at Lucifer tror, og han skjelver. Kanskje fordi han har udødelighet?)
Så hvorfor skape redsel? Hadde denne straffemetoden stemt med min GUD så hadde jeg trodd på det.
“De fleste versene som handler om evig utslettelse kan helt strålende leses som ‘evig pine’. Slik er det ikke motsatt.” sier du. … ikke enig!
Jeg har fremlagt “evig pine” for en prest, som hevdet at “evig” i bibelen ikke var evig i norsk betydningen. Han har kanskje rett, men jeg liker ikke slike krumspring!
Jeg er litt usikker på hvilket skriftstedet du mener? Er det 20.10? Det gjelder djevelen, dyret og den falske profet. Den annen DØD er straffen for mennesker som har valgt feil.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 15th 2006 at 3:57 pm
1. Det som er viktig er at dette ikke handler om at Gud tvinger noen til å være i Helvete. Man VELGER det selv.
Alle velger side, for eller mot Gud, og alle tilbringer evigheten med dem de velger å tilbringe den med.
2. Åp 20.10 leder til 20.15 – ildsjøen hvor også de som ikke har sitt navn i livets bok havner – sammen med Djvelen, Dyret og den falske profet.
3. Åp 14.11: ‘hverken dag eller natt får de ro’ viser at prestens ord om betydningen av ‘evighet’ har liten betydning.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 15th 2006 at 4:11 pm
Til elia: Alt du nevner er FØR Gud skaper en ny himmel og en ny jord, hvor rettferdighet bor.
Jeg har gått noen runder på dette og VET at min Gud ikke lar sine skapninger brenne i evig pine.
Jeg påstår at jeg VET at Gud er der,for så sterkt har jeg opplevet hans nærhet.
Jeg skulle ønske jeg kunne overbevise deg, men det kan bare Guds ord.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 15th 2006 at 4:31 pm
—
Alt du nevner er FØR Gud skaper en ny himmel og en ny jord, hvor rettferdighet bor.
—
Men han gjør da ingenting med ildsjøen…
Den er hverken i himmelen eller på jorden.
Rettferdighet? Å gjøre opprør mot en uendelig Gud og kjempe mot Ham, kan vel kun møte en uendelig straff?
—
Jeg har gått noen runder på dette og VET at min Gud ikke lar sine skapninger brenne i evig pine.
—
Jeg vet intet, annet enn at Jesus lever. Resten bare tror jeg.
Jeg er ikke modig nok til å si noe annet med sikkerhet, eller hevde at jeg vet. Gud er mye større enn meg. Hans kjærlighet og rettferdighet er av dimensjoner som er ufattelige – og gir utslag som er uransakelige.
Jeg kan ikke annet enn å se hva Bibelens ord sier, og prøve å forstå ut fra det. Og Guds Ord har hver gang jeg har studert det, talt klarere og klarere om en evig pine. (dessverre?)
Og min Gud er så stor, at opprør mot Ham egentlig ikke kan straffes nok. Og Han er så rettferdig at om Guds Ord sier Han dømmer til evig pine, så er rettferdigheten ‘evig pine’.
For viktig er kun: Vi skal aldri dø!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 15th 2006 at 5:43 pm
# 32 Jeg tror det hele dreier som om udødelighet. Det menneske som Gud ikke har gitt udødelighet, kan ikke brenne evig. Det fysiske legemet vårt vil brenne opp – og det fort – i ildsjøen som brenner med ild og svovel.
Men hvorfor trenger Gud et brennende helvete? Han sier jo helt klart at det er kun kjærlighet til Jesus, og det personlige forholdet til ham, som kan frelse oss! Vi kan ikke skremmes inn i himmelen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 15th 2006 at 7:08 pm
#33:
Hvem har sagt det er fysisk legeme? Bibelen forteller bare om kristne som får et nytt legeme, kledd i uforgjengelighet. (1.Kor 15:53) Helvete er for sjelen.
Helvete er laget til som straff for Djevelen. Men de menneskene som ønsker det får også lov til å være der.
Skremselspropaganda med helvete er patetisk. Men å avvise ‘evig pine’ fordi det er skremmende er like patetisk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2006 at 7:30 pm
# 34 Jeg håper du “stikker innom” igjen, siden det er eneste måten jeg kan nå deg.
Jeg avviser ikke helvete fordi det er skremmende, men fordi det går imot alt hva den Gud, jeg elsker, står for.
Vi, alle mennesker er Guds barn, men vi kan velge selv om vi vil ha han til FAR.
Gud velsigne deg elia. Du har gjort en stor misjon med å påpeke svakheter med min argumentasjon – slik at jeg har måtte aktivisere meg med bibellesning.
Min hilsen til deg og alle er interesserte er:
Salme 95,6-7:
Kom, vi vil bøye oss og tilbe,
bøye kne for Herren,
vår skaper!
For han er vår Gud,
vi er folket han vokter
som en hyrde,
hjorden han leder
med sin hånd.
Å ville dere høre på ham i dag!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 17th 2006 at 10:34 pm
Vel, så lenge jeg har fått aktivisert bibellesning er jeg fornøyd.
Men du bør passe deg for å si hvordan ‘din Gud’ må være. For hva skjer den dagen du finner ut at Han ikke er slik du tror.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 18th 2006 at 5:34 am
—
Jeg avviser ikke helvete fordi det er skremmende, men fordi det går imot alt hva den Gud, jeg elsker, står for.
—
Hvor går grensen for hva Gud kan gjøre?
Alle mennesker må gjennom Dommen. Den smerten de opplever der, når de forstår at de har brukt hele livet på å kjempe imot livets mening. På å kjempe mot livets Skaper. På å kjempe mot kjærlighet.
Bare den følelsen må være et sant helvete å oppleve.
Er det greit for deg at Gud lar dem oppleve dette?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 18th 2006 at 12:33 pm
God morgen,jeg liker å “snakke med deg” -bare leit at jeg har så liten tid i dag.
“Er det greit for deg at Gud lar dem oppleve dette?” – JA – et rungende JA.
Gud er rettferdig og derfor skal alle få se at Guds dommer er rettferdige.
Vi skal dømmes etter våre gjerninger! Det du gjorde mot en av mine minste osv.
Barmhjertighet dekker over for mange synder,… (fritt etter hukommelsen).
Jeg kan si det slik: Jeg skaper ikke Gud i mitt bilde! Men jeg har møysommelig, gjennom bibelstudier og bønn, dannet meg et bilde av min Skaper. Ofte har jeg bedt feil: F.eks. bedt Gud vise meg hvor det eller det sto: Og Gud har vist meg det motsatte.
Jeg har voktet meg for å spørre andre, teologer, prester etc. For jeg ville ikke ha ferdigtyggede svar! Men jeg har spurt om ting jeg ikke har funnet: f.eks. “enhver blir salig i sin tro” hvor det står i bibelen? Det står ikke i BIBELEN, som du vet! Jeg har også bedt om utleggelige av greskkyndige.
Ha en fin dag – og skriv gjerne igjen….
Kommer jeg på noe så fortsetter jeg skrivingen her….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 18th 2006 at 2:09 pm
Hei, hei. Må for en gangs skyld si meg enig med nalleballe. Å diskutere helvete er både spennende og umulig. Ingen av oss kan jo bevise noe….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 18th 2006 at 3:41 pm
#38:
—
Gud er rettferdig og derfor skal alle få se at Guds dommer er rettferdige.
—
Så at de opplever et slags helvete når de får vite dette er ikke ukjærlig? Hvor går grensa? Om Hitler hadde blitt pint 5 år (tiden eksisterer ikke) ekstra – hadde det vært ukjærlig? Hvor går grensa?
Og Rettferdig? Finnes det egentlig en straff streng nok for de mennesker som bruker hele livet på å kjempe mot Gud? Som korsfester Jesus? Og spytter på Kongen?
For eller mot. Gode gjerninger gjort uten Jesus er verdiløse, Gud ser til hjertet. Og hva hjelper gode gjerninger når man har arbeidet mot Skaperen hele livet?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 18th 2006 at 4:41 pm
Og om du så oppdager ved Dommen at det finnes en ‘evig pine’ i et helvete – går du da bort og kjefter på Gud for å være ukjærlig eller urettferdig?
Vil du tilbringe evigheten med en ukjærlig eller urettferdig Gud?
(Poeng:
1. Skråsikkerhet er aldri sunt
2. Å argumentere ut fra ‘min Gud er ikke slik’ kan fort gi sjokk, når vi oppdager at Gud ikke alltid tenker slik vi gjør)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 18th 2006 at 5:04 pm
Kjære elia, jeg skal svare deg – men det tar tid. Jeg må tenke…..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 18th 2006 at 5:06 pm
# 39 nei, ingen kan bevise noe. Enig med deg der! Men jeg holder fast ved at vi har en kjærlig GUD.
Skriver mer
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 19th 2006 at 3:24 pm
# 41 eila, jeg tenker fortsatt, holder på å lese en bok på 1800 sider! Bibelen! Jeg må finne mer stoff …..
Ha en fin dag og har du flere tanker så setter jeg pris på det!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 19th 2006 at 7:55 pm
Vel, du har nok å lese på…
Kanskje bør du tenke over:
1. Hva betyr det å ‘dø’?
Jesus sier vi aldri skal dø (Joh 11.26), som må bety at Jesus ikke omtaler vår transformasjon ved ‘døden’ på jorden som død.
2. Åp 21,8 sier at de ikketroendes ‘plass’ skal være i sjøen som brenner med ild og svovel.
3. Kanskje må du slutte å se på naboen din (i dette tilfellet) som den snille, greie og hjelpsomme fyren, men som en som bruker livet til å kjempe mot Gud, og som stiller seg blant spotterne av Jesus på korset.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 19th 2006 at 7:57 pm
Jeg vil igjen presisere at selv om jeg heller mest mot en ‘evig pine’ er jeg åpen for en ‘ikke-eksistens’, og poengene her er blant annet denne overdrevne sikkerheten du legger for dagen, og påstander om at en kjærlig Gud ikke kan straffe med ‘evig pine’.
Vi må tolke ut fra hva Bibelen sier, ikke hva våre ideer om Gud sier om hva han gjør.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 19th 2006 at 8:48 pm
# 46
Det at jeg IKKE tror på et evig, brennende helvete er noe av det mest fantastisk jeg har opplevet. Men jeg har ikke fått denne sikkerheten “over natten”. Derfor blir alt du sier gjennomtenkt og jeg er ofte i tankeboksen.
Jeg har vært inne i døden og følt Guds fred – ikke fordi jeg er noe perfekt menneske, men fordi han elsker meg.
Jeg tror på budene, ikke til frelse, men som en beskyttelse for å unngå å falle i fristelse.
Å være et sant menneske og gå i Jesus fotspor er min intensjon. Men jeg feiler og er takknemlig for at en kan bekjenne syndene og få tilgivelse pga. av Jesu sonoffer for oss.
Jeg tror på at døden er en søvn til Jesu kommer igjen. Jeg tror at Gud er fullkommen og rettferdig og at han kaster min synder i havet. ….og havet skal ikke være mer. Jeg lurer på om det er bokstavelig eller at det en metafor for at synden ikke lenger må kastes i havet. God kveld til deg – skriv gjerne..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 19th 2006 at 9:10 pm
—
Det at jeg IKKE tror på et evig, brennende helvete er noe av det mest fantastisk jeg har opplevet.
—
Hvorfor er dette så viktig?
Om Bibelen hadde vært helt klar på at helvete er ‘evig pine’, hadde du da latt være å tro på Gud?
Når vi leser Bibelen må vi prøve å alt til å passe sammen – ikke fjerne versene vi ikke liker, ved å ihjeltolke andre vers. Hva menes med ‘den annen død’?
—
Jeg har vært inne i døden
—
Hva mener du?
(Står det i Bibelen at synden skal kastes i ‘havet’? (hvor?))
Ligger et svar til deg i Kollektens Mysterium hos Angus37.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 19th 2006 at 9:40 pm
# 48 Se i Mika 7.19, der står det.
Jeg kunne ikke tro på en Gud som påsto han var kjærlighet, men som ville brenne sine skapninger i all evighet.
“Jeg har vært inne i døden.” Det er helt bokstavelig: Den ene dagen var jeg på lang fjelltur,helt frisk. Kort etterpå var jeg akuttinnlagt med en infeksjon. I løpet av noen timer kunne jeg ikke stå på beina, orket ikke snakke. På døren gul trekant,ingen kom inn.Jeg måtte akuttopereres en natt, og utgangen så helt uviss ut. Men på det bitte lille rommet var det fred, ja en fred som overgår all forstand. Jeg tenkte at det måtte være engler tilstede. Jeg har aldri opplevet noe slik før. Før operasjonen kom mine nærmeste inn på rommet og min mann så livredde ut! Men så skjer det rare, før jeg har fortalt noen om min opplevelse med FRED, så forteller han at han gikk ut av sykerommet uten redsel.
Jeg trodde jeg skulle dø,og jeg følte det var ok. for Gud var der. Jeg ville gjerne leve for jeg hadde så mye å leve for! Skal nu til ARGUS37.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 19th 2006 at 9:54 pm
—
Jeg kunne ikke tro på en Gud som påsto han var kjærlighet, men som ville brenne sine skapninger i all evighet.
—
NAH 1,2 En nidkjær og hevnende Gud er Herren, ja, Herren tar hevn og er full av harme. Herren lar hevnen gå ut over motstanderne, han holder på vreden mot sine fiender.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 19th 2006 at 9:55 pm
“Det er ingen som nekter folk å komme i kirken om de trenger noe. Men om de ikke tror bør du se til å melde seg ut!
Det er ingen som nekter folk å komme på en konsert, men om de ikke kan synge bør de holde seg unna koret!”
Kjære elia, jeg tror at menneskene trenger Gud, selv om DE ikke tror på ham. Vi er skapt i hans bilde, om vi liker det eller ei.
Vi flere unge som har mistet fortidlig fødte babyer. Det ene paret søker til kirkerommet. Der finner de den fred de behøver. Jeg ber jo om at de må finne Gud, men akkurat nå er det bare stillheten de søker.
Hvis kirken ikke har plass til alle, så er jeg redd for at noen blir utelukket fra Guds omsorg.
Alle må kunne komme, uansett begrunnelse.
Men de som skal forkynne ordet, Jesus, må forkynne bibelen i ett og alt.
Jeg tror vi er enige i dette, vi snakker bare forbi hverandre….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 19th 2006 at 10:58 pm
Poenget er Medlemsskap.
Kirkedøra skal selvfølgelig være åpen for alle til å komme inn for å søke den stillheten og freden de trenger.
Men medlemsskap?
Om man ikke tror. Om man ikke kan gå god for det kirken mener bør man melde seg ut.
Hvis ikke er man en hykler.
Men om man søker stillheten og freden i kirkerommet i vanskelige tider – nei, man er ikke en hykler da. I slike tilfeller trenger man å kunne stille spørsmål og kunne gå et sted med sine behov.
Men man trenger ikke være medlem for å bruke kirken.
Både Jesus og Paulus er klare på at de som ikke tror ikke skal være medlemmer i menigheten. (Matt 18,17, 1.Kor 5)
De fleste kirkesamfunn i Norge har dessverre mistet dette.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 19th 2006 at 10:58 pm
#50: Din Gud?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 19th 2006 at 11:38 pm
# 52 Jeg har nå lest om Guds miskunnhet som aldri tar slutt. Det står ganske mange ganger.
Jeg har Jesus, de andre Guds skapninger som ikke har funnet han kan få kirkerommet. For Gud bor ikke i hus som er laget av menneskehender, står det. Gud ser til hjertene. Min Gud er også din Gud. Han er en rettferdig Gud, og han godtar ikke synden. Jeg er takknemlig for at jeg føler barmhjertighet og ikke føler at de som velger feil skal straffes med helvetes pine. Da Hallesby i 1953(?) preket helvete på radioen, så var det noen som ble så redd at de ble syke! Gud vil vi skal velge ham av kjærlighet, ikke frykt. God natt til deg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 19th 2006 at 11:41 pm
ØNSKER
DERE
GUDS
FRED
*VIND*
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 7:18 am
# 55
Takk kjære *VIND*.
Dette var det godt å finne hvile i ditt ønske om Gud fred en tidlig morgen.
Det første jeg skal gjøre er å stikke innom deg og si god morgen.
“Ja, det er godt å prise vår Gud,
det sømmer seg med vakker lovsang.”
Salme 147.1.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 20th 2006 at 12:33 pm
God morgen, elia. Nå venter jeg at du skal kommentere “bibelen i et nøtteskall”. Den er blitt til fordi det er så mange som ikke vet hva som står egentlig i bibelen.
Jeg vil gjerne ha påpekt hva jeg burde hatt med….
Neste innlegg er verre, for da skal jeg skrive om Lucifers opprør i himmelen.
Ha en fin dag.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende